Historiepenseel

Vanalles om te leren omgaan met het programma...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Historiepenseel

Bericht door jangske » 17 jun 2017, 14:13

In deze tip toon ik je hoe je gebruik maakt ven het historiepenseel.
Heel weinig gebruikt door de beginnende Photoshopper, maar het is een pracht van een gereedschap.

Deze foto gaan we gebruiken:

Afbeelding
(even rechtsklikken en opslaan als)

Wanneer je gebruik maakt van het historiepenseel (1) open je het venster "Historie" (2), anders vind ik, heeft dit weinig nut.
Klik hiervoor "Venster" in de menubalk, en kies "Historie" in het drop-downmenu.
Het historiepenseel is een gereedschap dat de vorige staat van de afbeelding plaatselijk herstelt.
Welke staat?
Dat bepaal je in de historie-laag, door het bron-icoontje (3) te klikken voor de historielaag.
Welke plaats?
Dat bepaal je door er met de muisaanwijzer op te klikken, of te klikken en te slepen.

Afbeelding

Een voorbeeld maakt veel duidelijk.
Aan mijn foto voeg ik twee filters toe.
De eerste is een kronkel.
Klik hieroor de knop "Filter" in de menubalk, kies "Vervorm" in het drop-downmenu, en klik "kronkel".
In het dialoogvenster dat verschijnt kun je de hoek van de kronkel instellen zoals je deze wenst, maar voor wat ik je ga vertellen, maakt dat niet veel uit.
Het enige wat telt is dat er een historie-laag is toegevoegd aan het historie-venster.

Afbeelding

De tweede aanpassing die ik ga maken is een zwart/wit filter.
Ik klik hiervoor de knop "Afbeelding" in de menubalk, kies "Aanpassingen" in het drop-downmenu, en klik "Zwart-wit".
Een volgende historie-laag is toegevoegd aan het historie-venster.
Er zal trouwens voor elke handeling die je uitvoert een historie-laag worden toegevoegd aan dit venster.

Afbeelding

Wensen we nu bepaalde delen terug in te kleuren, dan selecteer je het bron-icoontje voor deze Historie-laag (1), dit is dus de laag voor we alles zwart/wit hebben gemaakt.
En klik en sleep je vervolgens in de afbeelding (2) met het historiepenseel (3) over de plaatsen waarvan je de kleur wil terug brengen.

Afbeelding

Wensen we de ballon terug te tonen, dan selecteer je eerst het bron-icoontje voor deze historielaag (1), en klik en sleep je met het historiepenseel over de afbeelding (2).

Afbeelding

Het principe is heel makkelijk.
Wens je een deel van een afbeelding te herstellen, selecteer je eerst het bron-icoontje voor de historielaag van welke je de delen wil gebruiken, en klik en sleep je daarna met het historiepenseel over de te herstellen delen.
Eenmaal je door hebt hoe het historiepenseel werkt, kun je prachtige creaties maken.
Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie