Graaf een put

Vanalles om te leren omgaan met het programma...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Graaf een put

Bericht door jangske » 17 jun 2017, 14:10

In deze tip toon ik je hoe je de illusie geeft dat er zich een put in de foto bevindt.

Haal even de onderstaande foto binnen, dan kan je van start:

Afbeelding
(even rechtsklikken en opslaan als...)


We beginnen zoals altijd met het openen van de foto.
Voeg vervolgens een laag toe (1), en geef deze een naam.
Stel de vorgrondkleur in op een licht bruin kleurtje en de achtergrondkleur een donker bruin kleurtje.
Selecteer een selectiegereedschap, en maak een selectie (2).
Ik heb gekozen voor de magnetische lasso, maar welk gereedschap je ook kiest maakt niks uit, als je maar de afmetingen van je put kunt selecteren.

Afbeelding

Klik de sneltoetscombinatie Alt + backspace op je toetsenbord om je selectie te vullen met de voorgrondkleur (1).
Vervolgens vergrendel je de transparantie van deze laag, door deze knop bovenaan het venster "Lagen" te klikken (2).

Afbeelding

Vervolgens klik je de knop "Filter" (1) in de menubalk, je kiest "Rendering" in het drop-downmenu, en je klikt "Wolken". Dit voegt wat textuur toe aan de opvulling.

Afbeelding

Klik opnieuw de knop "Filter", kies "Ruis" in het drop-downmenu, en klik "Ruis" in het submenu.
In het dialoogvenster dat verschijnt stel je het percentage in voor het ruis.
20% lijkt me voldoende voor dit voorbeeld.

Afbeelding

En om het "ruis" een beetje zachter te maken gaan we hierop nog een "Gaussiaanse vervagen" filter toepassen.
Dus klik nogmaals "Filter" in de meubalk, kies "vervagen" in het drop-downmenu en klik "Gaussiaanse vervagen".
In het dialoogvenster dat verschijnt stel ik een straal in van 2 pixels, en klik ik de knop OK.

Afbeelding

Vervolgens gaan we onze put in spe wat diepte geven.
Selecteer hiervoor het gereedschap "Doordrukken" (1), en stel de diameter van het penseel in (2).
Voor dit voorbeeld mag dit redelijk groot zijn. Is jouw foto kleiner, dan moet je ook een kleiner penseel kiezen. Nogal logisch.
Klik vervolgens in de put in spe om de gebieden waar je diepte wil geven, donkerder te maken.
Hoe meer je klikt, hoe donkerder de kleur.
Hoe donkerder de kleur, hoe dieper de illusie van de put zal worden.

Afbeelding

Vervolgens trekken we een aantal verticale lijnen aan de wand van de put met hetzelfde gereedschap, alleen met een kleinere diameter.
Dit zal de illusie van diepte (in de put) vergrootten.

Afbeelding

Met het gereedschap "Doordrukken" nog steeds geselecteerd, klik en sleep je vervolgens rond de rand van de put.
Dit geeft een nog meer overtuigende weergave van de put.

Afbeelding

Klik vervolgens met de Ctrl-knop op je toetsenbord ingedrukt op het afbeeldings-icoontje (1) voor de laag van de put.
Dit selecteert opnieuw de put.
Met de put geselecteerd klik je de knop "Laag" in de menubalk, je kiest "Laagmasker" in het drop-downmenu, en je klikt "Selectie onthullen".
Dit voegt een laagmasker toe op de laag (2).

Afbeelding

Kies vervolgens het gereedschap "Natte vinger", kies als penseel "Spetters" (2), en klik en sleep met korte stukjes in de afbeelding over de hele rand van de put (3).
Doe dit niet met een regelmaat, maar zo af en toe eens. Zo dat het een beetje natuurlijk overkomt.

Afbeelding

De put is klaar.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie