Goed om weten

Vanalles om te leren omgaan met het programma...
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Goed om weten

Bericht door jangske » 17 jun 2017, 09:19

In deze tip toon ik je een snelle manier een laag te selecteren.
Vooral dan wanneer je door het bos de bomen niet meer ziet.
In onderstaande afbeelding heb ik een aantal (dezelfde) cirkels getekend, elk op hun eigen laag.
Elke laag heeft een naam die helemaal niks duidelijk maakt. Ik weet het, het is niet de juiste manier van werken, maar het is slechts een voorbeeld.
Wens ik een bepaalt cirkeltje te verplaatsen (of te verwijderen), moet ik eerst de laag selecteren, het gereedschap "Verplaatsen" selecteren en vervolgens te klikken en te slepen.
In onderstaand geval is dit onbegonnen werk.

Afbeelding

Maar Photoshop zou Photoshop niet zijn, mochten ze hiervoor geen oplossing hebben.

Selecteer eerst het gereedschap "Verplaatsen" (1).
Hou vervolgens de Ctrl-knop op je toetsenbord ingedrukt (2) en klik het gewenste cirkeltje.
Dit selecteert automatisch de laag waarin dit cirkeltje zich bevindt (3).
Sleep dit vervolgens naar de gewenste positie (4), of wens je het te verwijderen, klik je de Delete-toets op je toetsenbord.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: Goed om weten

Bericht door jangske » 17 jun 2017, 09:20

In deze tip toon ik je een snelle manier om delen aan een selectie toe te voegen, of delen uit een selectie te verwijderen. Dit werkt met alle selectiegereedschappen (1) uit de gereedschapbalk.
Om delen aan een selectie toe te voegen of uit een selectie te verwijderen, gebruiken we de knoppen in de optiebalk van het selectiegereedschap (2).
Dit is de "normale" manier van werken.

Afbeelding

Vlugger kan het wanneer je de Shift-toets op je toetsenbord ingedrukt houdt.
Dit plaatst een plus-teken rechts onder de cursor (2).
Klik en sleep over het deel dat je wil toevoegen.
Laat de muisknop los wanneer je klaar bent.

Afbeelding

De selectie is nu uitgebreidt (1).
Ter informatie: de verschillende selecties hoeven hiervoor elkaar niet te overlappen (2).

Afbeelding

Om delen uit een selectie te verwijderen, hou je de Alt-toets op je toetsenbord ingedrukt en klik en sleep je over het deel dat je wenst te verwijderen uit de selectie.
Wanneer je de Alt-toets ingedrukt houdt verschijnt er een min-teken rechts onder de cursor (1).
Laat de muisknop los wanneer je klaar bent.

Afbeelding

Het deel dat je hebt geselecteerd met de Alt-toets ingedrukt, is nu verwijderd uit de selectie (2).
Ter informatie: de verschillende selecties moeten elkaar hiervoor wel overlappen.
Logisch, je kunt moeilijk iets verwijderen uit een selectie dat niet is geselecteerd.

Afbeelding

Weer een aantal kliks gespaard.
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: Goed om weten

Bericht door jangske » 18 jun 2017, 14:28

Hoe kan je het makkelijkst de sleephendels van een object in een afbeelding weergeven. Vooral dan wanneer deze afbeelding heel wat groter is dan de afbeelding waarin je deze hebt gesleept.
Om dit op te lossen hebben we een redelijk vlugge optie.
We beginnen natuurlijk met het slepen van de ene afbeelding in de andere.

Afbeelding

Na het slepen van de ene afbeelding in de andere, klik je de sneltoetscombinatie Ctrl + T op je toetsenbord om deze te transformeren of om hiervan de afmetingen te wijzigen.
Dit zullen we allen wel weten.
Afhankelijk op welke positie je deze hebt gesleept, zie je geen, of misschien wel een sleepblokje.
Niet erg handig om deze tot de juiste afmetingen te brengen.

Afbeelding

Een oplossing hiervoor is, na het klikken van de sneltoetscombinatie Ctrl + T, te klikken op de sneltoetscombinatie Ctrl + 0 (nul).
Dit geeft je een volledig beeld van de toegevoegde afbeelding.
Wel, het beeld van de afbeelding zie je niet volledig, enkel dat deel dat zich in het canvas bevindt, maar de omtrek van de ingevoegde afbeelding met alle sleepblokjes, zie je wel.

Afbeelding

Dus is het heel wat makkelijker hiervan de afmetingen aan te passen.
Ben je klaar deze te wijzigen, klik je de Entertoets op je toetsenbord, en gebruik je het zoomgereedschap om terug in te zoomen op je afbeelding.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: Goed om weten

Bericht door jangske » 18 jun 2017, 14:28

Hoe schaal je een foto die je hebt gesleept in een andere afbeelding.
Vooral hoe schaal je deze vanuit het middelpunt van de foto.


Zoek eerst even een grote foto op het net en maak een blanco bestand dat duidelijk kleiner is dan de gevonden foto...



We beginen met het openen van beide bestanden.
Het bestand met foto is veel groter (in afmeting) dan het banco bestand.

Afbeelding

Klik en sleep met het gereedchap "Verplaatsen" de foto in het blanco bestand.
Wanneer je hierbij de Shift-toets op je toetsenbord ingedrukt houdt, dan wordt de foto gecentreerd in het blanco bestand.

Afbeelding

De foto is veel te groot voor het blanco bestand, dus gaan we deze schalen.
Klik hiervoor de sneltoetscombinatie Ctrl + T op je toetsenbord.
Dit toont de schalings-opties in de optiewerkbalk.
Tenzij je Einstein noemt, is er geen kat die hier de juiste afmetingen en positie van de foto kan instellen in een keer.

Afbeelding

Heel wat makkelijker is wanneer je de sneltoetscombinatie Ctrl + 0 (nul) klikt op je toetsenbord.
Dit geeft ons de schalingsblokje weer die buiten het werkgebied liggen.

Afbeelding

Om de foto proportioneel te schalen vanuit het middelpunt, klik en sleep je een sleephendel terwijl je de Alt-toets op je toetsenbord ingedrukt houdt.

Afbeelding

Ik hoop dat nu iedereen weet hoe je dit doet en vooral, onthoudt hoe je dit doet.
Want dit is toch wel iets dat je regelmatig moet uitvoeren.
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: Goed om weten

Bericht door jangske » 18 jun 2017, 14:29

Uitgeschakelde filters?

Hier leg ik jullie uit waarom sommige filters in een bepaalde foto niet beschikbaar zijn, en wat je hieraan kunt doen om dit te verhelpen.
Zoals je kunt zien in onderstaande afbeelding, zijn sommige van de filters beschikbaar en anderen niet.
Deze die we kunnen toepassen worden zwart weergegeven, deze die we niet kunnen toepassen zijn grijs.
Dit heeft alles te maken met de ingestelde modus van de foto (1), of dat je een bepaalde laag hebt geselecteerd waarvoor de filter niet beschikbaar is. Bijvoorbeeld een of andere aanpassingslaag.
In het tweede geval selecteer je een andere laag. Dit hoeft verder geen uitleg denk ik.

Afbeelding

In het eerste geval wijzig je de modus.
Klik hiervoor de knop "Afbeelding" in de menubalk, en kies "Modus" in het drop-downmenu.
In het lijstje dat verschijnt selecteer je de optie "RGB-kleur" EN de optie "8-bits/kanaal".

Afbeelding

Wanneer we nu kijken naar de verschillende filers, zien we dat deze allen beschikbaar zijn.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: Goed om weten

Bericht door jangske » 18 jun 2017, 14:29

Hoe wijzig ik de weergave van mijn foto tot volledige vulling van het werkgebied?

Afbeelding

Klik hiervoor de sneltoetscombinatie Ctrl + 0 (nul) op je toetsenbord (1).

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: Goed om weten

Bericht door jangske » 18 jun 2017, 14:30

Hoe wijzig ik de weergave in "100% weergave"?


Dubbelklik hiervoor het gereedschap "Zoomen".

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: Goed om weten

Bericht door jangske » 18 jun 2017, 14:30

Een vlugge manier om een bepaalde laag te tonen en de rest te verbergen

In deze tip geef ik je twee handige handelingen in verband met lagen.
Een eerste is het ontgrendelen van de achtergrondlaag.
Zoals we allen wel zullen weten is een achtergrondlaag steeds vergrendeld.
Door deze achtergrondlaag te dubbelklikken kunnen we deze ontgrendelen.
In het venster dat dan verschijnt geef je deze dan een naam, en kllik je de knop OK.
Wens je deze geen andere naam te geven en interesseert je enkel het ontgrendelen van de laag, dan kan dit allemaal veel vlugger.
Klik en sleep het vergrendel-icoontje naar het vuilbak-icoontje...

Afbeelding

... en de achtergrondlaag wordt ontgrendeld.

Afbeelding

Een tweede handige tip:

Om alle lagen te verbergen met uitzondering van één laag, klik je terwijl je de Alt-toets op je toetsenbord ingedrukt houdt, het oogicoontje van de laag die je wenst te zien.

Afbeelding

Alle lagen worden verborgen, met uitzondering van de geklikte laag.

Afbeelding

Wens je alle lagen terug zichtbaar te maken, herhaal je deze handeling.
Dus Alt-klikken van het oog-icoontje van de zichtbare laag.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: Goed om weten

Bericht door jangske » 18 jun 2017, 14:31

Bij het kiezen van een kleur in de verloopbewerker zijn er nogal wat problemen. En dan vooral wanneer een kleur zich moet herhalen.


In onderstaand voorbeeld heb ik in de linkerkleurstop de keur rood, en in de rechterkleurstop de kleur geel.
Wens je nu dat de linkerkleurstop zich herhaalt, in een nieuwe kleurstop die je toevoegt aan de rechterzijde

Afbeelding

Dan klik je eerst de linkerkleurstop (1), en je klikt vervolgens onder de kleurbalk op de paats waar je deze kleur wenst in te voegen (2)

Afbeelding

Dit zal de rode kleur kopiëren op de geklikte positie.

Afbeelding

Nog een voorbeeld

Klik de kleurstop die je wenst te kopiëren (deze met het vuile groen) (1).
Klik vervolgens de plaats waar je deze wenst te plakken (2).

Afbeelding

Voila, heel makkelijk en zo handig wanneer je het weet.

Afbeelding

Gebruik het vak "Locatie" om de verschillende kleurenstops in een voorkeurpositie te brengen.

Afbeelding

De bovenste rij stops zijn dekkingsstops.
Hiermee bepalen we de dekking van de onderliggende kleur.
Zo heb ik in onderstaand voorbeeld de vierde kleurenstop, dit is de tweede kleur geel, een transparantie ingesteld van 0%

Afbeelding

Wat resulteert in een volledig, in dit geval, transparante cirkel (1) door het inkleuren met een radiaal verloop (2).

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: Goed om weten

Bericht door jangske » 18 jun 2017, 14:31

Op het Internet hebben we een interessant gereedschap om automatisch kleurcombinaties toe te voegen aan het deelvenster "Stalen".
Ok, Photoshop beschikt over een groot aantal kleursamenstellingen, maar toch zal het wel eens voorvallen dat je een kleurcombinatie wenst, op basis van een bepaalde kleur.

Afbeelding

Hiervoor hebben we hulp op het Internet.
Surf naar http://colorschemedesigner.com en je heb onmiddellijk een samenstelling van kleuren die perfect bij elkaar passen.
Door te klikken op een van de kleurschema's (1), en door het instellen van de kleurkiezer(s) in het kleurwiel (2), kun je onmiddellijk kleurcombinaties bekijken (3).
Meer nog, je kunt zelfs deze kleurcombinatie onmiddellijk openen in Photoshop.
Klik hiervoor de knop "Export" (4),

Afbeelding

En kies ACO (Photoshop palette) in het drop-downmenu.

Afbeelding

Heeft colorschemedesing gedaan met het samenstellen en exporteren van het aco_kleurenbestand, dan verschijnt er onderaan een balk met de vraag wat je met dit bestand wil doen.
Klik de knop "Openen",

Afbeelding

en de kleuren verschijnen automatisch in het deelvenster "Stalen" van Photoshop.
Vlugger kan het echt niet.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: Goed om weten

Bericht door jangske » 18 jun 2017, 14:32

Iedereen zal wel weten dat je de achtergrondlaag eerst moet ontgrendelen, voor je deze kunt bewerken.
Hoe je deze ontgrendelt zal ook iedereen wel weten.
1. of je dubbelklikt de achtergrondlaag, welk een venster opent, dat je vervolgens moet sluiten.
2. of je sleept het vergrendelicoontje in de vuilbak.

Afbeelding

Nu heb ik onlangs en heel toevallig, een derde manier gevonden.
Dubbelklik de achtergrondlaag terwijl je de ALT-toets op je toetsenbord ingedrukt houdt.
Ik denk niet dat het nog vlugger kan.

Afbeelding

Mocht er toch nog iemand zijn die een nog vluggere manier kent, mag hij (zij) deze altijd posten.
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: Goed om weten

Bericht door jangske » 18 jun 2017, 14:32

Ik begrijp dat wanneer je werkt met een heleboel lagen en je wil er slechts één zien, het een hele opgave kan zijn om deze allen één voor één te verbergen.
Het truukje hiervoor is, de Alt-toets ingedrukt houden, terwijl je het oogicoontje klikt van de laag die je wenst te zien.

Afbeelding

Dit zal alle lagen verbergen, en enkel deze die je hebt geklikt, tonen.

Afbeelding

Herhaal deze handeling om alle lagen opnieuw zichtbaar te maken.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: Goed om weten

Bericht door jangske » 18 jun 2017, 14:33

In deze tip toon ik julie hoe je op een vrij eenvoudige manier, verschillende lagen onmiddelijk kunt opbergen in en nieuwe map.
Deze tip is gemaakt in CS6, maar is voor elke versie gelijk.
Zoals je ziet in onderstaande afbeelding heb ik een aantal lagen waar zich een foto van een chocoladereepje op bevindt.
Om een beetje ordelijk te werken kun je deze lagen in een map plaatsen.

Afbeelding

De snelste manier hiervoor is eerst de lagen te selecteren, en vervolgens de knop "Nieuwe map maken" te klikken, terwijl je de Shift en de Ctrl-knop op je toetsenbord ingedrukt houdt.

Afbeelding

Zoals je ziet word elk van deze laag in een nieuwe map geplaatst.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: Goed om weten

Bericht door jangske » 18 jun 2017, 14:33

Wanneer je een tekst aan het typen bent, en je wil de positie van de tekst verplaatsen op de laag, dan hoef je niet zonodig het gereedschap "Verplaatsen" te selecteren.
Plaats enkel de cursor buiten het tekstvak.
Deze zal wijzigen in een vierdelig pijltje.
Klik en sleep vervolgens de tekst naar de gewenste positie.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: Goed om weten

Bericht door jangske » 18 jun 2017, 14:34

Deze tip is gedig voor elke versie.
Bij het invoegen van alineatekst kun je door het klikken en slepen van de cursor, de grootte van je tekstbox bepalen.
Wanneer je echter de Alt-toets op je toetsenbord hierbij ingedrukt houdt, dan verschijnt het dialoogvenster "Grootte alineatekst".
Hierin kun je Photoshop precies laten weten hoe groot je deze textbox wenst.
Vooral handig wanneer je ontwerpen maakt voor drukwerk.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie