Foto`s bewerken: van begin tot eind stap voor stap uitgelegd

Vanalles om te leren omgaan met het programma...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Foto`s bewerken: van begin tot eind stap voor stap uitgelegd

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 15:36

Afbeelding
De onbewerkte foto waar we mee gaan beginnen.
(even rechtsklikken en opslaan als...dan heb je 'm ook)




Hoe bewerk je een foto zodat hij mooier wordt?
Daar zijn heel veel manieren voor, hieronder staat een uitgebreide uitleg.
Uitgangspunt is dat de foto er beter van wordt, en dat een foto in de basis al goed moet zijn,we kunnen bewerken maar niet toveren,een slechte foto blijft slecht uiteraard.
De uitleg is bedoeld voor mensen met Photoshop maar bijna alle bewerkingen kun je ook in Paint Shop Pro uitvoeren.
Ik kan het heel ingewikkeld maken en zeggen dat je iedere bewerking in een nieuwe laag moet maken,zodat je die weer kunt verwijderen later enz..dat doe ik niet.
Ik geef simpele stappen/mogelijkheden, zodat zelfs een leek het begrijpt.
Later als je er dan meer in thuis bent, kun je dingen dan slimmer,beter of zelfs anders doen.
Er zijn uiteraard meer wegen die naar Rome leiden..


Eerst een kopie maken:
We beginnen door een kopie van het origineel te maken, we werken nooit maar dan ook nooit met het origineel!
Ga naar Afbeelding/Dupliceren en geef de foto een andere naam, bijvoorbeeld Vlieg.
Je hebt nu 2 afbeeldingen open staan.
Sluit het origineel, en we werken vanaf nu alleen nog maar met een kopie, zodat er niets met het origineel meer fout kan gaan, wel zo veilig idee lijkt me zo!

Afbeelding

Formaat foto aanpassen:
Eerst gaan we het formaat van de foto aanpassen (indien nodig,anders deze stappen overslaan uiteraard!).
Bijvoorbeeld nodig als je foto`s op een website of op een forum wilt plaatsen.
Er zijn eigenlijk 2 manieren: Allereerst zoals op deze afbeelding, je gaat naar Afbeelding en dan naar Afbeeldingsgroote..

Afbeelding

Vervolgens tik je bij de lengte of de breedte het gewenste formaat in.
Als je ervoor zorgt dat verhoudingen behouden aangevinkt staat , blijven je foto-maten/verhoudingen intact,niet geheel onbelangrijk!
De 2e manier is dit met de crop-tool te doen (uitsnijden).
Dit gebruik je als je buiten het formaat ook de compositie van de foto aan wilt passen.
Selecteer in het menu links het croptooltje en tik daarna bovenin de formaten die je hebben wilt, sleep met het tooltje over de foto tot de gewenste uitsnede , en doe daarna Afbeelding/Uitsnijden.
In dit geval kiezen we voor de eerste optie verkleinen tot 640x480 pixels via Afbeelding/Afbeeldingsgroote.
Nu heb je dus een afbeelding van kleiner formaat.
Je kunt uiteraard ieder gewenst formaat kiezen, mits je foto dat toestaat qua pixels.
Het is overigens vanaf hier wel handig om de foto op werkelijke grote te gaan bekijken.
Boven in het menu vindt je Bekijken/Werkelijke pixels.
Het spreekt voor zich als je de foto niet in formaat aan wilt passen, je deze stappen overslaat!

Afbeelding

Het Histogram aanpassen:
Nu gaan we beginnen met de foto echt te bewerken.
We beginnen altijd met het Histogram van de foto te optimaliseren, dit noemen we ook wel Levels.
We gaan naar afbeelding/aanpassen/histogram.
Ik kan nu een heel ingewikkeld verhaal gaan vertellen, maar dat ga ik je besparen.
Wat je moet weten is dat we met deze handeling een eerste poging gaan doen om de belichting en de kleuren van de foto te optimaliseren.
Hoe je het histogram aan kunt passen, ga ik je nu vertellen.
We gaan het proberen begrijpelijk uit te leggen.
In de figuur hieronder zie je allemaal "bergen" met daaronder 3 driehoekjes.
Links zie je een donker driehoekje daar zitten de donkere partijen van je foto, rechts een licht driehoekje, aan die kant zitten de lichte partijen van je foto, het middelste driehoekje laten we even voor wat het is voor nu.

Afbeelding

Simpel gezegd, gaan we nu het zwarte driehoekje naar rechts schuiven tot aan de rand van de "bergen".
Hetzelfde doen we met het lichte driehoekje, die schuiven we naar links toe, ook weer tot aan het begin van de "bergen".
Je hebt nu de belichting van de foto geoptimaliseerd.
Je kunt ook hetzelfde met de kleuren rood,groen en blauw doen (kleuren optimaiseren).
Het werkt weer hetzelfde met de driehoekjes.
Er zijn altijd uitzonderingen, bijvoorbeeld zonsondergangen.
Volg je gevoel, kijk wat er gebeurt,kijk naar de kleuren en belichting, ik pas zelf vaak de 3 kleuren per kleur aan.
Vind je het mooier om de driehoekjes verder of minder ver naar de bergen te schuiven?, gewoon doen!
Je kunt altijd later weer aanpassingen maken.
De 3 pipetjes die je ziet hebben ook een hele handige werking, je kunt hiermee de witte,zwarte en grijze delen aanwijzen/aangeven in je foto.
Experimenteer daar later maar eens mee.
Niet tevreden over wat je gedaan hebt?
Doe Aanpassen/stap terug en het is weer ongedaan gemaakt!

Afbeelding

De Kleuren en verzadiging aanpassen:
Na het "vervelende en ingewikkelde histogram" wordt het leuk en veel minder lastig ook.
Welke aanpassing je ook doet, blijf goed kijken wat het met je foto doet!
We gaan nu verder werken aan de kleuren en de verzadiging van die kleuren.
Ga naar Afbeelding/aanpassen/kleur/verzadiging.

Afbeelding

Hoe werkt het?
De werking is eigenlijk heel simpel.
Als je de bovenste optie kiest, wat bij mij master heet, en daarvan de verzadiging opschroeft, zie je dat alle kleuren meer verzadigd worden.
Je kunt ook per kleur een aanpassing doen, of een combinatie van beiden.
Je kunt bijvoorbeeld alle kleuren meer verzadiging geven, en alleen het geel weer wat terugschroeven of willekeurig elke andere kleur.
Blijf goed kijken naar je foto wat er gebeurt, we willen dat de foto verbeterd uiteraard, en niet dat deze helemaal suf bewerkt wordt en lelijker wordt.
Ook hier kun je simpel een gedane bewerking weer ongedaan maken door aanpassen/ stap terug te doen.
Overigens zie je dat je ook nog schuifjes hebt om de kleuren lichter te maken of de kleur te veranderen.
Ik raad je aan dat niet hier te doen, dat komt later nog aan bod.

Afbeelding

Contrast aanpassen:
Nu we de kleuren al een beetje opgepept hebben,gaan we bekijken of de foto misschien nog wat extra contrast nodig heeft.
Wat is het juiste contrast: Als het wit ook echt wit is, het zwart mooi zwart is en het grijs in je foto grijs is.
Contrastverhoging kan wel ruis in je foto geven, dus houdt in de gaten dat het mooi blijft.
Ga naar Afbeelding/aanpassen/helderheid/contrast.
Sleep het schuifje contrast wat naar rechts (kijk wat er gebeurd),overdrijf het niet, want dan laat je de zwarte delen van je foto helemaal dichtlopen en het wit wordt dan overbelicht.
Normaal is een aanpassing van +1 tot +4 meer dan genoeg.
Helderheid verhogen doe ik eigenlijk bijna nooit,dat doe ik liever bij de Curves(kanalen), dat wordt de volgende stap.

Afbeelding

Curves/Kanalen aanpassen:
Vervolgens gaan we de Curves ofwel Kanalen aanpassen.
Ga naar Afbeelding/aanpassen/Kanalen.
Je kunt hiermee de belichting verder optimaliseren en het bereik aanpassen van de lichte tinten, de grijswaarden en de donkere tinten.
Als je naar curves gaat zie je een lijn lopen.
Ik pak die lijn meestal op 3 punten.
Als je de lijn op 3 punten iets naar beneden trekt, zie je je foto donkerder worden.
Trek je de lijn naar boven dan wordt je foto lichter.
Deze functie kan heel subtiel werken, gebruik m dus ook subtiel en let op het resultaat dat het natuurlijk blijft!
Op 1 punt aanpassen kan uiteraard ook.
Per kleur aanpassen kan ook, maar zou ik niet doen hier.
Bedenk: alle bewerkingen die we doen moeten de foto mooier maken, niet om zeep helpen!
De pipetjes bij de curves zijn ook heel handig, kijk daar in een later stadium maar eens naar, hiermee kun je zwart,grijs en wit in je foto bepalen.

Afbeelding

Een foto verscherpen:
Heel belangrijk is de scherpte van je foto.
Verscherping is iets waar veel mensen mee worstelen: Of ze doen het niet, of ze verscherpen veel te veel.
Voor we beginnen moet je een paar dingen weten, kijk goed naar het plaatje.
Ik verscherp nooit (!) mijn hele foto, maar maak een selectie van wat ik verscherpen wil, dmv de lasso-tool.
Ik wil namelijk geen verscherpte achtergrond met ruis erin!
Als je de lasso-tool selecteerd, krijg je boven 4 vierkantjes,de middelste 2 gebruiken wij.
Het 2e vierkantje is toevoegen aan je selectie,die daarnaast verwijderen uit je selectie.
De feather oftwel doezelaar is hoe gevoelig de selectie moet zijn.
Hoe lager het getal,hoe precieser de selectie is,hoe hoger hoe minder precies de selectie maar worden de overgangen ook gelijdelijker!
Selecteer je onderwerp met de lasso-tool,zorg dat je binnen je onderwerp blijft,net binnen de randen dus!
Je kunt ook stukken in etappes erbij selecteren (2e vierkantje).

Afbeelding

We hebben nu als voorbeeld de gehele vlieg geselecteerd ( denk eraan dat je eventueel flink in kunt zoomen bij het maken van de selectie!).
Van die selectie gaan we een nieuwe laag maken!
Dit is heel makkelijk!
Doe het volgende achter elkaar in het menu bovenaan:Aanpassen/Kopieeren en gelijk daar achteraan Aanpassen/plakken.
Je ziet nu rechts onder, dat de selectie van de vlieg in een nieuwe laag staat, zo simpel is het!
Nu gaan we dus enkel de vlieg verscherpen, en blijft de rest van de foto zoals hij is.
Je bepaalt dus zelf wat verscherpt moet worden, en belangrijker nog: wat niet!!
Verscherpen is namelijk ook niet zaligmakend, het veroorzaakt bijvoorbeeld ook meer beeldruis.

Afbeelding

De selectie verscherpen:
Als je het goed gedaan hebt zie je dus rechts in je scherm de nieuwe laag staan.
In deze laag staat de selectie van de vlieg, die we nu kunnen gaan verscherpen.
De rest van de foto laten we dus ongemoeid!
Je kunt het dus selectief verscherpen noemen.
Ga nu naar Filter/Verscherpen/Onscherp masker en verscherp je foto.
Instellingen die je zou kunnen gebruiken: Hoeveelheid:75,Radius 0.9, tegenhouden 0 of 1 (soms hoger),probeer je eigen waarden te vinden!
Je kunt ook meerdere keren verscherpen, beter 2x een beetje (lagere waarden dus) dan 1 x heel veel.
Ben je klaar, doe dan Laag/Laag samenvoegen!
Zoek ook eens naar plugins, daar zitten hele goede tussen, ikzelf gebruik altijd een plugin, maar die ik op mijn eigen manier gebruik en niet zoals hij feitelijk bedoeld was.
(wellicht dat dat mijn geheim van de smid dan is)

Afbeelding

Achtergrond vervagen:
Wat we ook kunnen doen bij een foto als dit, is de achtergrond wat gladder maken, oftewel iets Vervagen.
We nemen weer de lasso-tool, maar zetten nu de doezelaar op 4 of 5.
Dit houd niets anders in dan dat de overgangen van een bewerking geleidelijker worden.
Ga nu om je onderwerp heen, zonder deze te raken of al te dichtbij te komen (zie plaatje).
We gaan dit weer in een nieuwe laag plaatsen, dus Aanpassen/Kopieeren en gelijk daar achteraan Aanpassen/plakken.
De geselecteerde achtergrond staat er nu als een nieuwe laag.
Bekijk je foto regelmatig op 100% als je een bewerking doet (Bekijken/actuele pixels)(Engels:view/actual pixels).
We gaan nu naar Filter/vervagen/Gaussiaans vervagen (Engels: Filter/Blur/Gaussian blur).
Radius ergens tussen de 4 en de 5 zetten, dat werkt meestal prima (probeer zelf even uit).
En als laatste weerLaag/Laag samenvoegen.
Je kunt in het menu links, als je op de "druppel" klikt (even langer ingedrukt houden), ook nog zelf dingen vervagen (verkort kiezen d.m.v R).
Deze stap is overigens niet voor iedere foto geschikt, er moet wel al een enigzins vervaagde achtergrond aanwezig zijn in je foto natuurlijk (ofwel DOF dus).

Afbeelding

ORIGINEEL
Afbeelding

BEWERKT
Afbeelding

Het Uiteindelijke Resultaat:
Een mooie verbetering, een scherpere foto met mooiere kleuren en een mooie vage achtergrond, we zijn dus klaar nu!
Het origineel is vlak van kleur, onze bewerking lekker vol van kleur.
Het resultaat verschilt natuurlijk per foto,bij de ene foto bewerk je een stuk minder, bij de ander doe je nog meer bewerkingen.
Zorg ervoor dat de foto waar je mee begint al zo goed mogelijk genomen is!
Maar dat doordrukken,tegenhouden en die andere dingen dan?
Die komen nu,dat zijn extra`s en ook echt niet bij iedere foto nodig.
Het kan wat toevoegen, of niet, probeer en kom erachter.
Nogmaals: bekijk je foto regelmatig op 100%, alleen dan kun je zien of je bewerkingen mooi/goed zijn!

Overige Mogelijkheden:
Doordrukken en tegenhouden:
Een extra optie is Doordrukken en Tegenhouden.
Doordrukken is niets anders eigenlijk als donkerder maken, tegenhouden is niets anders als oplichten.
Je kunt hiermee accenten leggen in je foto, maar ook overbelichte en/of donkere delen in je foto aanpakken.
Houd je muis even wat langer ingedrukt op het handje in het menu, dan verschijnen deze opties (spons optie laat ik even buiten beschouwing hier).
Met de opties bovenin de balk, kun je selecteren wat je aan wilt pakken en hoe extreem het moet gebeuren.
Je kunt zelfs het volgende doen: Afbeelding/Afbeelding Toepassen, en daar kleuren Doordrukken kiezen op bijvoorbeeld 6 of 8%.
Je zet nu als het ware alle kleuren wat aan (maar ook wordt je afbeelding wat donkerder).
Handige opties,die een leuk resultaat geven en je in sommige situaties kunnen helpen.
Deze laatste optie gebruik ik regelmatig.

Afbeelding

Kleuren Aanpassen:
Soms wil je wel eens een bepaalde kleur aanpassen,en de rest van de kleuren zo laten...dat kan.
Eén manier is die van Selectieve kleuren, ga naar Afbeelding/Aanpassen/Selectieve kleuren je kunt daar per kleur wat accenten aanbrengen.
Een andere optie kan ook, met name handig als je een beetje last hebt van een kleurzweem bijvoorbeeld over je foto.
Dat is Afbeelding/Aanpassen/Kleurbalans.
Ook hier weer met mate,en ook niet allemaal door elkaar gebruiken,bedenk van te voren welke bewerking je wilt doen, en probeer daarbij de beste keuze in te schatten.

Afbeelding

Tot zover het bewerken van foto`s.
Het lijkt heel erg veel tekst, maar als je ermee aan de slag gaat, zul je merken dat het allemaal niet zo moeilijk is.
Afbeelding Nog 1 kleine aanvulling, let op hoe je je foto`s opslaat: Voor het web sla je ze zo klein mogelijk (gecomprimeerd) op ,maar zo dat ze nog mooi zijn en geen kwaliteitsverlies vertonen.
Foto`s die je van plan bent af te drukken, sla je op d.m.v "save as/opslaan als" op, op 100% kwaliteit!!
Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie