Een ruwe houtstructuur maken

Vanalles om te leren omgaan met het programma...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Een ruwe houtstructuur maken

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 15:02

In deze tutorial leer je eerst hoe je een hout structuur kan maken en vervolgens deze ruwer te maken, alsof het hout verweerd is.

Voorbeeld:

Afbeelding

Een houtstructuur maken.
Maak een nieuw document aan van 400 op 400px.
Stel de voorgrondkleur in op #af7b42
en de achtergrondkleur op #d8b87d.
Ga naar Filter > Rendering > Vezels (eng: Filter > Render > Fibers).
Verander de Variantie (eng: Variance) naar 24 en de Sterkte (eng: Strength) naar 5.

Afbeelding

Nu krijg je dit.

Afbeelding

Maak een kopie van deze laag door Crtl-J (mac: Cmd-J) te drukken.
Ga naar Filter > Uitvloeien (eng: Filter > Liquify).
Activeer linksboven het Vooruit verdraaien (eng: Forward Wrap Tool) gereedschap.
Stel aan de rechterkant de Penseelgrootte (eng: Brushsize) in op ongeveer 120.
Veeg nu -van boven naar onder- over de foto.
Zorg ervoor dat je een beetje naar links-rechts beweegt om een mooie structuur te krijgen.

Afbeelding

Zet rechtsonderaan de optie Achterscherm tonen (eng: Show Backdrop) uit.
Je ziet nu dat je transparante delen hebt gemaakt

Afbeelding

Gebruik opnieuw het Vooruit verdraaien (eng: Forward Wrap Tool) gereedschap om deze delen terug te bedekken.
Veeg hiervoor vanuit de foto naar de buitenkanten toe.

Afbeelding

Activeer vervolgens het "Kronkel met de klok mee" gereedschap (eng: Twirl Clockwise tool).
Hiermee kan je nog wat knopjes en meer onregelmatigheden in je foto brengen.
Verander de Penseelgrootte (eng: Brushsize) wel eerst naar ongeveer 50px.
Met dit gereedschap zal je niet over heel de de foto vegen. Maar kort (tussen 1 en 4 seconden) de muistoets indrukken.
Dit zowel met de muis zachtjes te bewegen (enkel millimeters) als stil te houden.

Afbeelding

Als je dit klaar is kan je de structuur nog wat verbeteren door opnieuw met dezelfde gereedschappen te werken.
Je ook wat bijwerken met de (eng: Pucker en Bloat Tool).

De houtstructuur ruwer maken.
Ga naar filter > Rendering > Belichtingseffect (eng: Filter > Render > Lighting effects).
Stel bij Soort licht Spot in (eng: Light Type: Spotlight).
Intensiteit (eng: Intensity): 18
Materiaal (eng: Material) : 100
Belichting (eng: Exposure): -43
Structuurkanaal (eng: Structure Channel): groen (eng: green).
Verschuif en vergroot de spot zodat deze hetzelfde is als je hier onder kan zien.

Afbeelding

Na het toepassen van het belichtingseffect krijg je dit.

Afbeelding

Bijna goed maar de kleur is wat zwak.
Verander in het palet lagen de overvloeimodus naar Hard Licht (eng: Hard light) en je ruw houten structuur is klaar.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie