Splitsen van 3D-tekst (alleen voor de extended versie)

Vanalles om te leren omgaan met het programma...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Splitsen van 3D-tekst (alleen voor de extended versie)

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 14:34

In Photoshop CS5 extended of CS6 extended, hebben we de mogelijkheid 3D-tekst te splitsen in afzonderlijke letters, zodat we deze letters elk apart kunnen draaien, schalen of verplaatsen, zonder dat deze ieder op hun eigen laag hoeven te staan.

Waarom een "Extended" versie?
Omdat je anders geen 3D-optie hebt.

Belangrijk!
Je kunt deze optie ook niet afzonderlijk downloaden, je moet een Extended versie geinstalleerd hebben. Dan pas kun je in 3D werken.
Wens je de afbeelding gemaakt in deze tip te ontvangen, klik dan hier.

Als voorbeeld heb ik een bestand met een tekstlaag.
Hoe je dat maakt zou je toch wel al moeten weten.

Afbeelding

Het eerste wat we gaan doen, is van deze tekstlaag een 3D-tekstlaag maken.
Klik hiervoor de knop "3D" in de menubalk, kies "Repoussé" in het drop-downmenu en klik "Tekstlaag".

Afbeelding

In het venster dat verschijnt, klik je de knop "Ja".

Afbeelding

Het venster "Repoussé" opent.
Het enige dat ik hier wijzig is de diepte van de tekst.
Moet niet, maar anders vind ik deze tekst veel te dik.
0,2 lijkt me voor dit voorbeeld wel voldoende.
Wens jij nog ander instellingen te wijzigen, je doet maar, maakt niks uit.
Klik de knop OK wanneer je tevreden bent.

Afbeelding

Wanneer we nu het gereedschap "Object roteren" (1) selecteren, en we klikken en slepen in de afbeelding (2), dan draait de volledige tekst.
In CS5 en CS6 hebben we de mogelijkheid deze letters afzonderlijk te draaien.
Ik klik de knop "Oorspronkelijk objectpositie herstellen" (3), om de letters terug in hun beginpositie te plaatsen.
Moet ook niet, maar dan beginnen we met een schone lei.

Afbeelding

Om deze letters afzonderlijk te kunnen bewegen klik je de knop "3D" in de menubalk, kies je "Repoussé" in het drop-downmenu, en klik je "Repoussénetten splitsen".
Ter informatie:
De optie "Repoussé" is pas vanaf de versie CS5 beschikbaar, dus diegenen onder jullie die met een eerdere versie werken zullen hun versie moeten upgraden.

Afbeelding

We gaan verder.
Hoewel het lijkt of er niks is gewijzigd in de afbeelding, zijn de letters nu toch gesplitst.
Om deze elk apart te draaien moeten we het 3D-venster openen.
Klik hiervoor de knop "Venster" in de menubalk, en klik "3D".

Afbeelding

In het 3D-venster selecteer je je de knop "Filteren op netten" (1).
Zoals je opmerkt in onderstaande afbeelding heeft nu elke letter in de tekst zijn eigen laag (2).

Afbeelding

Om een letter afzonderlijk te bewerken klik je de knop "3D net" (1), en kies je een optie uit het drop-downmenu.
Ik kies in dit voorbeeld voor "3D-net roteren" (2), maar wens jij een letter te draaien, te schalen of te verplaatsen, dan kies je deze optie uiteraard.

Afbeelding

Wanneer je nu de muisaanwijzer over een letter beweegt (1), dan zie je over deze letter een blauw selectiekadertje verschijnen (2).

Afbeelding

Klikken en slepen in het document zal deze letter, en enkel deze letter, laten draaien.

Afbeelding

Dit kun je nu doen voor elke letter afzonderlijk.
Dus, muisaanwijzer over de letter plaatsen, en wanneer er een blauw selectiekadertje verschijnt, klikken en slepen.

Afbeelding

Je kunt uiteraard op ek moment nog de hele tekst draaien, schalen of verschuiven.
Hiervoor selecteer je het gereedschap in de gereedschapbalk (1), en je klikt en sleept in de afbeelding.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie