Glanseffect

Vanalles om te leren omgaan met het programma...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Glanseffect

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 14:33

Je ziet vaak in professionele foto’s, dat er een glans - effect in het centrale punt van de foto zit; dat gaan wij ook doen. Ik heb onderstaande foto daarvoor uitgekozen:

Afbeelding

1. we gaan nu eerst de bovenste laag kopiëren(1) ; dat doe je met CTRL + J

Afbeelding

2. Nu gaan we “Laag 1” uitzetten; dat doe je door met je muis het “OOG”(2) links van de bovenste laag uit te klikken.

Afbeelding

3. Vervolgens selecteer je de “Achtergrond laag” (3) door erop te klikken; het ziet er dan zo uit:

Afbeelding

4. Met de achtergrond geselecteerd gaan we een filter inschakelen n.l “Vervagen” en dan “Gaussiaans vervagen”(4)

5. Ga met de muis naar : Filter – Vervagen – Gaussiaans vervagen (filter – Blur – Gaussian blur)

Afbeelding

6. Nu kom je in dit scherm (4)

Afbeelding

7. We gaan nu met de schuifbalk(5) het vervagen regelen en zetten het op ± 3,5 dan zie je dit (6)

Afbeelding

Je ziet ook dat de foto nu VAAG is

8. Nu gaan we Laag 1 (7) weer aanzetten door links van de laag weer in het vierkantje te klikken tot je het oog weer ziet ;beide lagen staan weer aan en je Selecteert”de bovenste laag(is dus BLAUW)

Afbeelding

9. Nu gaan we boven in het lagenpalet bij de instellingen van de lagen ( 8 ) De laag 1 aanpassen we zetten de instelling op “Bleken”(10) (Screen)

Afbeelding

Kies uit het menu BLEKEN (screen)

Afbeelding

10. Nu ziet de foto er zo uit: ik heb het lagenpalet er even naast gezet voor de duidelijkheid!!

Afbeelding

11. Nu gaan we de Achtergrond kopie weer selecteren (is BLAUW);nu gaan we de achtergrond van de kopie - laag een beetje wegpoetsen, waardoor de paardrijdster veel meer “aandacht” krijgt; we kunnen de achtergrond van het plaatje wat afzwakken om dat de “Achtergrond filter” al vervaagd is”

12. We selecteren nu eerst in de “gereedschap balk”(11) het “Gummetje” (12)

Afbeelding

13. Je ziet nu boven in de balk een “Menu” (13) opengaan voor instellingen van het gummetje

Afbeelding

14. Klik nu op het kleine pijltje (14) dat bij paneel staat en kies een beetje grote (zachte)penseel om de achtergrond te vervagen(blur en laat de Hardheid (15) op NUL staan.

harde penselen zien er zo uit:
Afbeelding

en zachte penselen zo:
Afbeelding

Omdat we hier alleen de achtergrond wat willen vervagen(= afzwakken) gebruiken we een zachte penseel.

15. Met die zachte penseel(eigenlijk gumpenseel) poetsen we dus nu over de achtergrond van de foto die niet op de voorgrond moet, we gaan dus de achtergrond nog meer vervagen. De keuze van de grootte van het gumpenseel hangt natuurlijk af van de grootte van get oppervlak dat je wilt afzwakken ! je kunt het gumpenseel ook tijdens het “poetswerk” groter of kleiner maken b.v. als je ergens in een kleine opening nog iets moet wegpoetsen.
Kijk maar:

Afbeelding

16. Hieronder zie je hoe mijn foto is geworden; de letters die onderaan de foto stonden heb ik ook maar weggepoetst; normaal haal ik die er gewoon helemaal uit, maar in dit geval kon dat niet ivm “rechten” De rechter bovenhoek is ook helemaal weggevallen want die was al wit, maar voor het effect moet het maar zo. Hoop dat jullie er wat mee gaan oefenen.

Afbeelding Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie