Een Object uit een foto halen

Vanalles om te leren omgaan met het programma...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Een Object uit een foto halen

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 14:32

In deze les laat ik zien hoe je een object, b.v. een persoon uit een foto kunt halen en dat object in een andere achtergrond kunt plaatsen. Ik gebruik daarvoor deze foto waar ik het meisje uit ga halen en haar in een andere achtergrond ga plaatsen; ik gebruik daarvoor het Extraheren-filter (Extract-Filter)

Afbeelding

Start Photoshop CS3 of CS4 en zet een foto op het scherm waar je een persoon of object uit wilt halen. Gebruikers van CS4 kunnen deze filters downloaden.

Kopieer en plak deze filters in de map
Ga naar C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CS4\Insteekmodules(Plug-in)\
op je computer. Herstart Photoshop.

Ga nu in Photoshop naar het lagenpalet en kopieer de foto door op de fotolaag met ‘Rechter Muisknop”(1) te klikken en dan te kiezen voor “Laag Dupliceren”(2) (Duplicate layer)

Afbeelding

Nu zie je in het Lagen palet dit:

Afbeelding

Ga vervolgens naar “Filter – Extraheren” (3)

Afbeelding

Dan zie je dit scherm (4)

Afbeelding

Aan de linker kant van het scherm zie je een aantal knoppen en aan de rechter zijde ook; we bespreken deze knoppen tijdens het werken ermee.

Klik nu links op de bovenste knop(5); die is om het gebied te markeren dat je wilt extraheren

Afbeelding

Je ziet nu, dat de cursor een cirkel(6) is geworden

Afbeelding

Die cirkel kun je groter maken met de “rechter haak”(7) en kleiner met de “linker haak”( 8 )

Afbeelding

Je kunt tijdens het markeren dus de muiscirkel kleiner of groter maken afhankelijk van welke ronding, hoek of opening je moet markeren.

Je gaat nu met de cirkel langs het object dat je wilt extraheren zodat het hele gebied omlijnd is als je links op het vergrootglas klikt kun je de afbeelding vergroten om nog beter de gebieden te omlijnen daarna klik je weer op de bovenste knop links en ga je door met omlijnen.

Ik heb recht in het menu ook “Slim markeren”(9) aangeklikt; bij grote kleurcontrasten kan de cursor zelf een beetje bepalen en bekijken welke lijn je wilt volgen.

Afbeelding

Als je rond bent met het “omtrekken” van het object dat je uit de foto wilt halen dan ziet dat er bij mij zo uit: (10)

Afbeelding

Is er een stukje niet goed of te veel naar binnen of buiten, dan klik je even links boven op het “Gummetje” (11) , je veegt weg wat fout is en gaat daarna gewoon verder waar je gebleven bent. zorg er wel voor dat de lijn die je om het object heentrekt “Gesloten” blijft want als er een gat in de lijn zit ziet photoshop dit als een (nog)niet geselecteerd stuk en kun je niet verder.

Ik laat in het volgende plaatje zien waar de lijn te dik is of verkeert loopt en hoe ik hem wegpoets en opnieuw een lijn trek (12)

Afbeelding

Ik klik op het “gummetje”(13) poets de foute stukken weg en trek de lijn gewoon door.

Afbeelding

Weg zijn de foute stukken en ik ga gewoon door met selecteren (omtrekken).
Na het gummetje wel weer eerst op de Randmarkering klikken anders gebeurt er niets !!

Afbeelding


Afbeelding

Als je het hele object “omgetrokken” hebt dan moet je links boven op het “emmertje” (14) klikken en daarna op het object; Het object moet nu helemaal BLAUW(15) gekleurd zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Als er veel blauw in het te extraheren object van jou zit kun je natuurlijk voor iedere andere kleur kiezen.

Afbeelding

Je kunt zelf ook bepalen met welke kleur je het te extraheren object wilt omtrekken. LET WEL OP dat de lijn waarmee je omtrekt DUIDELIJK afsteekt, anders zie je niet of moeilijk waar je al bent geweest en wat je nog moet doen.

Als bij het vullen(14) van het object de hele foto blauw (of een andere kleur) wordt heb je de lijn niet goed gesloten en zijn er stukken vergeten – dan moet je opnieuw het object omtrekken.

Als je nu op OK drukt zie je geen resultaat TENZIJ je in het lagenpalet de “Achtergrond laag”(15) hebt uitgeklikt.

Afbeelding

Je ziet dat er nog wat “zwarte vegen” zijn achtergebleven b.v. bij de schoenen; geeft niks we poetsen ze gewoon met het gummetje links op de balk(16) weg.

Afbeelding

Vergroot het object op je scherm zodat je goed die vegen kunt weghalen zonder stukken van de foto weg weg te poetsen.
Het resultaat is dan zoiets als dit:

Afbeelding

Je kiest nu een andere foto als leuke achtergrond, die kopieer en plak je in photoshop en je zet de laag van de nieuwe foto ONDER de reeds bestaande laag (17)

Afbeelding

Dan krijg je dit effect:

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie