CS4 in beeld

Vanalles om te leren omgaan met het programma...
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: CS4 in beeld

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 14:18

Slimme filters (1)

Wat zijn slimme filters?
Met Slimme Filters kunnen we één of meerdere effecten toepassen, zonder daarvoor de originele pixels te wijzigen. Deze effecten kunnen we later weer wijzigen en zelfs verwijderen.

Slimme filter toepassen
Het eerste wat je doet om een slimme filter toe te passen, is van je laag een slim object maken.
Klik hiervoor de knop "Filter" in de menubalk, en kies "Omzetten voor slimme filters".

Afbeelding

Dit opent een dialoogvenster waarin wordt vermeld dat Photoshop de geselecteerde laag omzet in een slim object.
Wij hebben niks tegen iets dat slim is, tenzij ze van Lernhout en Hauspie zijn, dus klik je de knop OK.
Dit plaatst een kleine icoontje rechts onderaan het laag icoon, dat weten we nog uit de vorige les.

Afbeelding

Nu we van onze laag een slim object hebben gemaakt, zal wanneer we een filter toepassen op deze laag, het steeds een slimme filter zijn.

Als voorbeeld zal ik de filter "Radiaal vaag" toepassen op de afbeelding. Dit zal een beetje een bewegingseffect creëren in de foto.

Klik hiervoor de knop "Filter" in de menubalk, kies "Vervagen" in het drop-downmenu, en klik de optie "Radiaal vaag".

Afbeelding

In het dialoogvenster dat verschijnt kies ik de optie "Zoomen", en stel ik de hoeveelheid 70 in.
Niet panikeren, zoals eerder verteld kunnen we dit steeds wijzigen.

Ik druk op de knop OK.
Dit geeft een bewegingseffect aan onze foto. Toch?
Zoals je opmerkt in onderstaande afbeelding heeft dit een laagmasker toegevoegd aan onze slimme filter (1). En zoals elk laagmasker kunnen we ook dit bewerken door middel van de kleuren zwart, wit, en grijswaarden.

Afbeelding

Selecteer hiervoor eerst het laagmasker (1).
Selecteer vervolgens het gereedschap "Penseel" (2).
En teken met de kleur zwart (3), over de afbeelding waarop je de filter niet wenst toe te passen.
Weet je nog, zwart verbergt, wit toont.
In dit voorbeeld teken ik met zwart over het meisje, zodat deze terug helder wordt weergegeven.
Wanneer je bovenstaande afbeelding met de onderstaande vergelijkt, merk je op dat het meisje plus de schommel terug helder is gemaakt door middel van het laagmasker.

Zoals dus eerder verteld kunnen we de eigenschappen van een slimme filter steeds wijzigen.
Dubbelklikken op de naam van het filtereffect opent een dialoogvenster waar we de ingestelde voorkeuren voor het effect kunnen wijzigen (4).
Dubbelklikken op de knop "Overvloeimodus instellen" (5) opent een dialoogvenster waar we niet alleen de overvloeimodus voor de filter kunnen instellen, maar ook de dekking.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: CS4 in beeld

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 14:19

Slimme filters (2)

Filtergalerie
In Photoshop beschikken we over heel wat filters, we kunnen deze een voor een toepassen, of we kunnen deze in combinatie toepassen om te komen tot unieke effecten.
Wanneer je filters in combinatie met elkaar wil toepassen, beschik je in Photoshop over de filtergalerie.
Deze laat ons toe een voorbeeld te bekijken van de verschillende toegepaste filters, al of niet in combinatie met elkaar.

Het eerste wat we doen is van de laag een slim object maken. Vergeten hoe je dat doet?
Ik denk het niet, maar voor alle zekerheid zal ik het nog even herhalen.
Klik de knop "Filter" in de menubalk, en kies "Omzetten voor slimme filters".

Afbeelding

Vervolgens klik je de knop "Filter" in de menubalk, en kies je Filtergalerie in het drop-downmenu.
Dit opent een volledig scherm gevuld dialoogvenster.
Dit dialoogvenster is verdeeld in drie delen.
Aan de linkerzijde vinden we een voorbeeld van onze afbeelding.
In de middelste kolom hebben we de verschillende filters, verdeeld in categorieën.
Om een categorie open of dicht te vouwen, klik je het pijltje naast de categorienaam (1).
Een geopende categorie geeft miniatuurweergaves van de beschikbare filters in deze categorie.
Om een filter toe te passen, selecteer je deze in de categorie.
Om de hele filterlijst open of dicht te vouwen, klik je het pijltje links naast de knop OK (2).

Heb je een filter toegevoegd, dan verschijnen er een aantal opties voor deze filter bovenaan de rechtse kolom (3). Deze opties zijn voor elke filter verschillend, dus is het onmogelijk deze te bespreken. Je moet deze maar eens proberen, je krijgt onmiddellijk het resultaat te zien in het linker gedeelte van het dialoogvenster.

Klikken op het vierkantje voor de toegepaste filter in de filterlijst, zal deze tonen of verbergen (4).

Onderaan de rechtse kolom vinden we een lijst met toegepaste filters (5). Wens je de opties van een toegepaste filter te wijzigen, selecteer je eerst de toegepaste filter in deze lijst.

Om een nieuwe filter toe te voegen klik je de knop "Nieuwe effectlaag" (6), onderaan de rechtse kolom. Je kunt zoveel filters toevoegen dat je wenst.
Om een filter te verwijderen, selecteer je de filter in de lijst met toegepaste effecten en klik je de knop "Effectlaag verwijderen" (7).
Om de effecten toe te passen en het dialoogvenster te sluiten, klik je de knop OK.

Om het effect niet toe te passen en het dialoogvenster te sluiten, klik je de knop "Annuleren".

Afbeelding

Wanneer we het dialoogvenster sluiten, zien we in het deelvenster lagen dat de filtergalerie is toegepast als een slimme filter.
Wens je filtergalerie opnieuw te openen, klik je de naam "Filtergalerie" (1).
Wens je de "Overvloeimodus" of de dekking van de filtergalerie te wijzigen klik je deze knop (2).
Het laagmasker (3), wat je uiteraard ook kunt bewerken, is van toepassing op alle toegepaste filters uit de filtergalerie.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: CS4 in beeld

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 14:19

Foto's bijwerken (1)

Snel retoucheerpenseel
Met het gereedschap Snel retoucheerpenseel, kunnen we snel vlekken en andere onvolkomenheden uit foto's verwijderen.
Bijvoorbeeld, ik heb hier een foto van een jonge dame die bij het plaatsen van een tatoeage al te optimistisch is begonnen, en nu heel sip kijkt.
We gaan proberen haar te helpen met het Snel retoucheerpenseel.
Het eerste wat we doen is het gereedschap "Snel retoucheerpenseel" (1) selecteren in de gereedschapbalk.
Vervolgens plaats je de cursor over het vlekje in de foto dat je wil wegwerken (2), en je klikt.
Dat is alles, het vlekje is weg (3).
Wat is er gebeurd? Wel wanneer je het gereedschap "Snel retoucheerpenseel" gebruikt, neemt Photoshop automatisch pixelmonsters rondom het te retoucheren gebied, en vervangt hiermee het te herstellen gebied.
Zolang Photoshop beschikt over voldoende rondom liggende "goede" pixelsmonsters, hebben we geen probleem. Maar wanneer je het meisje haar gezicht bekijkt, zal je ook wel opmerken dat dit hier niet altijd het geval is.
In dit geval ben je beter met het gereedschap "Retoucheerpenceel", wat besproken wordt in het volgende onderdeel van deze les.

Afbeelding

Retoucheerpenceel
Het verschil met het gereedschap "Snel retoucheerpenseel" en het gereedschap "Retoucheer" is dat je met het gereedschap "Retoucheer" zelf de pixelmonsters bepaalt waarmee de te vervangen pixels moeten worden verwisselt.
Het eerste wat je doet is het gereedschap "Retoucheren" selecteren in de gereedschapbalk (1). Mocht je dit niet zien, dit ligt onder het gereedschap "Snel retoucheerpenseel".
Vervolgens plaats je de cursor over de monsterpixels, de te kopiëren pixels dus.
Je houdt de Alt-toets op je toetsenbord ingedrukt, en je klikt (2). Hiermee bepalen we de monsterpixels.
Vervolgens klik en sleep je de cursor over de te vervangen pixels is de foto (3), in dit geval dus de sterretjes op haar gezicht. Wanneer je dit doet, worden de bronpixels weergegeven door een zwart plusteken in de afbeelding. Wanneer je de cursor sleept over de te vervangen pixels, zal je zien dat ook de positie van de bronpixels wijzigt.

Afbeelding

Waar ik het nog even over wil hebben is de optie "Uitgelijnd" in de optiebalk.
Wanneer dit is geselecteerd zal er doorlopend pixelmonsters worden genomen, zonder dat het huidige monsterpunt verloren gaat, zelfs wanneer je de muisknop loslaat.
Wanneer dit niet is geselecteerd, zal het eerste monsterpunt steeds worden herbruikt wanneer je het tekenen onderbreekt en hervat.

Afbeelding

Het is misschien moeilijk uit te leggen, maar je moet beiden maar eens proberen, hou hierbij de startpositie van de bronpixels in de gaten, dan wordt dit wel duidelijk.

In de volgende les gaan we eens kijken hoe we het meisje nog verder kunnen helpen door het toepassen van een filter, laat ik het nu eerst nog eens vlug hebben over het gereedschap "Reparatie".

Het gereedschap "Reparatie"
Met het gereedschap "Reparatie" kunnen we een geselecteerd gebied "repareren" met pixels uit een ander gebied.
Selecteer hiervoor het gereedschap "Reparatie" in de gereedschapbalk.
Sleep vervolgens in de afbeelding om het gebied te selecteren, waarvan je een pixelmonster wilt nemen en selecteer "Doel" of "Bron" in de optiebalk.
"Bron" selecteer je wanneer je slechte pixels wil wijzigen in goede pixels.
"Doel" selecteer je wanneer je goede pixels wil kopiëren.
Plaats vervolgens de muisaanwijzer in het geselecteerde gebied, en sleep dit naar de gewenste positie.

Afbeelding

Tip!!
Je kunt een selectie maken met gelijk welk selectiegereedschap, zolang je het gereedschap "Reparatie" maar selecteert wanneer je klikt en sleept met het geselecteerde gebied.
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: CS4 in beeld

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 14:19

Foto's bijwerken (2)

De filter "Mediaan"
Ik had je in de vorige les beloofd, dat ik het kind met de 56 sterretjes nog verder zou helpen een meer fatsoenlijk voorkomen te geven.
In deze les gebruik ik hiervoor de filter "Mediaan". Heb je de foto's gedownload, open dan de onderstaande foto:

Afbeelding

Het eerste wat ik doe is een duplicaat maken van de achtergrondlaag.
Rechtsklik hiervoor de achtergrondlaag, en kies "Laag dupliceren" in het pop-upmenu.
Vervolgens converteren we deze laag naar "Slimme filters"
Klik hiervoor de knop "Filter" in de menubalk en kies "Omzetten voor slimme filters" in het drop-downmenu.
Voor ik verder ga sla ik eerst de foto op als Photoshop afbeelding, dus met de extensie .psd, deze ondersteund lagen, weet je nog. Eventueel geef je deze een andere naam.
Dit is wat je nu zou moeten hebben:

Afbeelding

Vervolgens klik je opnieuw de knop "Filter" in de menubalk, kies je "Ruis" in het drop-downmenu, en klik je "Mediaan".

Dit opent het dialoogvenster "Mediaan" waarin we een waarde ingeven voor het verzachtend effect.

Dit kun je doen door een waarde in te typen in het vak "Straal", of door onderliggende schuifbalk te verplaatsen naar links of rechts.

Zijn alle sterretjes uit haar gezicht verdwenen, klik je de knop OK.

Afbeelding

Dit plaatst een slimme filter met een masker (1), onder de gekopieerde laag.
We weten allemaal nu wel al wat we met een masker kunnen doen.
Juist, we kunnen delen verbergen en we kunnen delen weergeven. In dit geval van het effect "Mediaan"
Momenteel wordt alles weergegeven, heel het masker is namelijk wit.
Dus om delen van het effect te verbergen kleuren we met zwart in het masker.
We selecteren hiervoor het gereedschap "penseel" in de gereedschapbalk (2) en kiezen zwart als voorgrondkleur.

Afbeelding

Vervolgens selecteer je het masker, en teken je met het penseel over de delen in het masker dat je wil verbergen.
Dus alles waar geen sterretjes te bespeuren vallen kunnen we zwart kleuren.
Heb je teveel zwart gekleurd kun je dit steeds wijzigen door er met wit over te kleuren, maar dat wist je natuurlijk al.

Et voila, ze ziet er al veel beter uit.
Nu nog een beetje minder sip kijken, maar dat laat ik aan haar over.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: CS4 in beeld

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 14:20

Foto's bijwerken (3)

Rode ogen verwijderen
Rode oogjes, een veelvoorkomend probleem. Maar in Photoshop een fluitje van een cent om dit op te lossen. Het gereedschap vinden we onder het Snel retoucheergereedschap in de gereedschapbalk.

Ik selecteer het gereedschap "Rode ogen" en klik ik de pupil van het oog. En eigenlijk hoef je dit zelfs niet te doen in de pupil, als je al in de buurt bent weet Photoshop wel wat je wil bereiken. Ik herhaal dit voor het rechter oog.

Wanneer de pupil niet donker genoeg voor jou is gemaakt, kun je de hoeveelheid donkerder verhogen in de optiebalk. Is de pupilgrootte voor jou niet groot genoeg, is er nog een rode schijn rond de rand van de pupil, dan kun je de optie Pupilgrootte wijzigen in de optiebalk.

Afbeelding

Het gereedschap "Tegenhouden" en "Spons"
Door middel van de gereedschappen "Tegenhouden" en "Spons" kunnen we de kleur en de kleurintensiteit wijzigen.

Het gereedschap "Tegenhouden" vinden we, samen met de gereedschappen "Doordrukken" en "Spons", uiteraard in de gereedschap balk.

Afbeelding

Het gereedschap "Tegenhouden" zal de details van de foto lichter maken.
Het gereedschap "Doordrukken" zal de details van de foto donkerder maken.
En de "Spons" wijzigt de kleurintensiteit.

Als voorbeeld heb ik een foto van een gebit dat ik gevonden heb op het Internet.
Niet het gebit, wel de foto.

Afbeelding

Ok, doormiddel van het gereedschap "Tegenhouden" en het gereedschap "Spons" gaan we deze man of vrouw zijn of haar gebit eens onderhanden nemen.
Eerst kiezen we het gereedschap "Tegenhouden" in de gereedschapbalk.
In de optiebalk geven we de instellingen in voor
• de diameter van het penseel:
hou de diameter van het penseel kleiner dan de tanden want we willen enkel zijn/haar tanden wat lichter maken, niet het tandvlees.
• de hardheid van het penseel:
deze heb ik geplaatst op 1% omdat ik geen ringen van kleuren wens in deze tanden.
• het vak "Bereik" staat op Middentonen, dit is goed
Je hebt ook nog de keuze "Schaduwen", maar dit zou de schaduwkleuren in de mond wegnemen. En "Hooglichten" zou de lichtere kleuren wegnemen. Beiden zijn in dit geval niet gewenst.
• Het vak "Belichting" staat momenteel op 50%, maar dit lijkt me nogal veel. Dit maakt namelijk de kleuren lichter, dus hoe hoger het percentage, hoe lichter de tanden en de schaduw rond de tanden. Het moet een beetje natuurlijk blijven, dus in dit geval zal 30% wel voldoende zijn.
• En uiterst rechts hebben we de airbrush gereedschap.
Deze knop werkt zoals een airbrush, m.a.w. je hoeft je muisknop maar ingedrukt te houden en de kleur van de tanden wordt almaar witter en witter en witter.....
Persoonlijk hou ik daar niet zo van dus ik vink deze knop uit.

Afbeelding

Eénmaal alle instellingen zijn ingevoerd klik je op de plaatsen die je wil lichter maken. De tanden dus.
Resultaat:

Afbeelding

Met het gereedschap "Spons" kunnen we de tanden een meer natuurlijke kleur geven door de verzadiging van wit te verwijderen. met andere woorden de witte tanden donkerder maken.
Nu hoor ik je al denken, nu we witte tanden hebben waarom moet ik die nu terug donkerder maken?
Wel dit komt veel natuurlijker over, niet iedereen wil met zo'n Pepsident smile over straat lopen.

Klik het sponsgereedschap, deze vinden we onder het gereedschap "Tegenhouden".
In de Optiebalk kiezen we "Minder saturatie", omdat we willen verdonkeren, niet verlichten.
Het vak Strm staat op 50%, dit is goed.
De airbrush wil ik niet dus die moet niet aangevinkt worden.
Ik zoom in op de tanden om deze preciezer te kunnen bewerken, ik wil namelijk enkel de tanden donkerder maken, niet het tandvlees.

Afbeelding

Resultaat:

Afbeelding

Nu kunnen we het volgende gebit onder handen nemen:

Afbeelding

Hmm, toch maar liever niet.
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: CS4 in beeld

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 14:20

Foto's bijwerken (4)

Kloonstempel
Net als bij het Retoucheerpenseel kunnen we met het gereedschap Kloonstempel monsters nemen uit het huidige document of uit een ander geopend document in Photoshop, en deze kopiëren.
Een voorbeeld hoe we de kloonstempel kunnen gebruiken geef ik je in deze les.
Wat heb ik, ik heb een wijnfles, leeg uiteraard, op een transparante achtergrond.
Wat wil ik bereiken, de fles meermaals kopiëren. Ik heb hiervoor wat meer werkruimte nodig, dus moet ik de afmetingen van het canvas aanpassen.
Je kunt dit doen door te klikken op de knop "Afbeelding" in de menubalk, en te kiezen voor "Canvasgrootte". Sneller kan het door het gereedschap "Bijsnijden" te selecteren, de sleepblokjes te slepen tot de gewenste grootte en de Entertoets op je toetsenbord te klikken.

Afbeelding

Ok, nu we de gewenste grootte hebben voor de canvas, selecteren we het gereedschap "Kloonstempel" in de gereedschapbalk.
Vervolgens maak ik een extra laag aan, want het is hier dat ik de kloon van de fles wil positioneren. Dit maakt het later heel wat makkelijker om deze "kloon" te bewerken.
Je hoeft dit niet te doen, maar ik raad het je toch aan. Maak voor elke wijziging een nieuwe laag, zo beschik je steeds over het origineel.
Met de nieuw laag geselecteerd (1), kies je de optie "Huid/onderlig" in het vak "Monster" in de optiebalk (2).
We bepalen vervolgens het monsterpunt door de Alt-toets op het toetsenbord ingedrukt te houden en te klikken in de afbeelding (3).
Waarom kiezen we "Huid/onderlig" in het vak "Monster"? Wel omdat we het monster willen halen in de onderliggende laag, deze met de fles.

Afbeelding

Klik en sleep vervolgens met de muis in de afbeelding waar je de kloon wil plaatsen.

Afbeelding

Wens je een deel van de kloon transparant te maken en een deel niet transparant, geen probleem, je kunt op elk moment het dekkingspercentages in de optiebalk wijzigen.
Bijvoorbeeld om de ene fles achter een andere te plaatsen en toch het effect te krijgen dat een fles transparant is.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: CS4 in beeld

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 14:21

Uitvloeien (1)

Het venster "Uitvloeien"
Met het bijzonder krachtige gereedschap "Uitvloeien", vervormen we de pixels in een afbeelding, of om het simpel te zeggen, maken we van een Mieke Vogels figuur, een deftig figuur.
Ik ga je niet extra belasten met een foto van Mieke Vogels, dit zou in de eerste plaats veel te veel werk zijn en in de tweede plaats volkomen nutteloos, maar ik ga je toch proberen uit te leggen hoe we het gereedschap of betere gezegd de filter "Uitvloeien" kunnen gebruiken.

Het eerste wat we doen is natuurlijk onze foto openen. Niet zeveren, dit is geen sex, dit is kunst.
Wat ik vervolgens doe is een duplicaat (1) maken van de achtergrondlaag waar ik de filter op ga toepassen. Dit maakt het later makkelijk om het verschil tussen het origineel en de bijgewerkte versie te bekijken.

Vervolgens maak ik een selectie van het deel waar ik mijn wijzigingen wil uitvoeren. Dit zal de foto inzoomen op het geselecteerde deel in het uitvloeivenster. Ok, ok, ik kan uiteraard ook inzoomen in het uitvloeivenster, maar waarom het uitstellen.

Het deel wat ik wil bewerken zijn de heupen. Die kunnen volgens mij iets aantrekkelijker. Alhoewel "aantrekkelijker", het kind mag er gerust zijn, ik zal het beter "minder vol" noemen

Afbeelding

Vervolgens klikken we op Filter in de menubalk, en kiezen Uitvloeien... in het drop-downmenu.
Dit opent het venster Uitvloeien.
Aan de linkerzijde vinden we de verschillende gereedschappen (1).
Aan de rechterzijde vinden we bovenaan gereedschapsopties (2), de reconstrucie-opties (3), de maskeropties (4), en de Weergave-opties (5).

Afbeelding

Laat ons eerst eens de verschillende gereedschappen bekijken:

Afbeelding

Bovenaan hebben we het gereedschap "Vooruit draaien" (1).
Daaronder vinden we de knop "Reconstrueren" (2).
De derde knop is de knop "Kronkel" (3).
Vervolgens hebben we de knop "Plooien" (4).
Daaronder de knop "Zwellen" (5).
Daaronder de knop "Naar links duwen" (6).
De knop "Spiegel" (7).
De knop "Turbulentie" ( 8 ).
En ten slotte nog de knoppen "Masker bevriezen" (9) en "Masker ontdooien" (10).
Daaronder vinden we nog de knoppen "handje" en "Zoomen", maar wat we hiermee kunnen doen zou je nu wel al moeten weten.

Laat ik het eerst eens hebben over de knoppen "Masker bevriezen" (9), "Masker ontdooien" (10) en de daarbij horende opties.
Met de eerste knop (9) plaatsen we een masker over dat deel in de foto dat we niet willen bewerken. Met andere woorden, we bevriezen dat deel van de afbeelding.
Met de tweede (10) gummen we bevroren delen weg.

Nu, wat betreft de maskeropties en de weergave-opties:

Afbeelding

Bovenaan hebben we vijf knoppen.
Met de eerste "Selectie vervangen" geef je de selectie, het masker of de transparantie in de oorspronkelijke afbeelding weer.
Met de tweede "Toevoegen aan selectie" geef je het masker in de oorspronkelijke afbeelding weer, zodat je de selectie vervolgens kunt uitbreiden met het gereedschap "Masker bevriezen". Hiermee voeg je geselecteerde pixels in het kanaal toe aan de huidige bevroren selectie.
Met de derde "Verwijderen uit selectie" verwijderen we pixels uit het kanaal van de huidige bevroren selectie.
Met de vierde "Doorsnede maken met selectie" worden alleen geselecteerde pixels gebruikt die op dat moment zijn bevroren.
En met de laatste "Selectie omkeren" gebruik je geselecteerde pixels om de huidige bevroren selectie om te draaien.

Allen onnodige knoppen vindt ik.
Werk ik persoonlijk veel liever met de drie onderstaande knopen.
"Geen", Alles markeren" en "Alles negatief".

Wat de eerste twee doen lijkt me duidelijk, wat de derde doet is, deze verwisselt het gemaskeerde met het niet gemaskeerde.

Daaronder vinden we de "Weergave-opties".
Het eerste keuzevakje bepalen we of je de afbeelding wil zien of niet.
Het is enkel wanneer dit selectievakje is uitgevinkt, dat je de dekking bij de optie "Achterscherm tonen" kunt wijzigen. Het "Achterscherm' toont je de originele versie.
En het is enkel wanneer de optie "Afbeelding tonen is geselecteerd, dat je de optie "Masker tonen" kunt selecteren.
Daaronder hebben we nog de maskerkleur. Standaard is deze rood, maar zie jij liever een ander kleurtje, klik dan het naar benedenwijzend pijltje.

Veel stellen al deze opties niet voor, het is maar hoe jij het liefst werkt.
In de volgende les gaan we haar heupen wat aanpassen.
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: CS4 in beeld

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 14:21

Uitvloeien (2)

Foto bewerken
Nu we weten waar zich alles bevindt, gaan we eens zien hoe we jonge dame haar lijn kunnen aanpassen.
Waar ik in dit voorbeeld gebruik van ga maken zijn de twee bovenste knoppen.
Met de tweede knop kun je de foto terug klik per klik Reconstrueren, of om het in het gewoon Nederlands te zeggen, "ongedaan maken". Dit kun je trouwens ook doen met de knoppen "Reconstrueren" en " Alles herstellen" in de optiebalk (1).
Nu, wat betreft de "gereedschapopties" (2).
Wat ons vooral interesseert is de "Penseelgrootte", de "Penseeldichtheid" en de "Penseeldruk".

Wat betreft de penseelgrootte. Dit is natuurlijk voor elke wijziging die je wil doorvoeren anders, maar voor deze is een grootte diameter best wel aan te raden. Bekijk het als de vorm van haar heup.
Voor de "Penseeldichtheid", hoe hoger de waarde, hoe harder het penseel.
Met de optie "Penseeldruk" bepalen we de hoeveelheid druk die je uitoefent op de pixels, hoe lager de waarde, hoe langzamer de wijziging zal plaatsvinden. Dus moet je secuur werken, is het misschien aangeraden deze waarde zo laag mogelijk te houden.
Om de heupen aan te passen klik en sleep je met de muisaanwijzer in de afbeelding.
Doe het langzaam aan, beetje bij beetje. Zo kom je aan het beste resultaat.

Afbeelding

Ben je klaar, klik je de knop OK.

Resultaat.

Afbeelding

Wat betreft de rest van de gereedschapknoppen in het dialoogvenster "Uitvloeien". Deze werken allemaal op eenzelfde manier, maar het is onmogelijk deze allen hier te bespreken.
Wanneer je deze gebruikt zul je wel zien wat ze juist doen.
Wat ik misschien wel nog kan zeggen is, wanneer je bijvoorbeeld haar rechter borst moet wijzigen die wordt geraakt door haar rechter arm, kun je beter gebruik maakt van het gereedschap "Plooien" dat hiervoor meer geschikt is.
Maar nogmaals, dit is voor elke afbeelding en elke wijziging anders.
Het enige wat je moet onthouden wanneer je secuur wil werken, is dat je alles langzaam aan moet doen.
Wens je er een karikatuur van te maken kun je er met de grove borstel door gaan, dan maakt dit allemaal niet zoveel uit.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: CS4 in beeld

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 14:22

Tekenen en kleuren (1)

De optie "Penseel"Het eerste wat ik je wil vertellen is dat er een verschil is tussen het gereedschap "Penseel" en de optie "Penseel".
Niet enkel het gereedschap "Penseel" maakt gebruik van de optie "Penseel", maar ook andere gereedschappen zoals de gereedschappen "Potlood", "Snel retoucheer penseel", "Retoucheerpenseel", "Kloonstempel", "Vervagen", het "Gummetje" en nog een aantal andere.

Afbeelding

Dus bij elk gereedschap dat beschikt over deze optie, kun je hiervoor de diameter (1) en de hardheid (2) wijzigen, door op het naar benedenwijzend pijltje te klikken.

Een vlugge manier om de diameter te wijzigen is de rechtermuisknop te klikken en te slepen, terwijl je de Alt-toets op je toetsenbord ingedrukt houdt.

Een vlugge manier om de hardheid te wijzigen is de rechtermuisknop te klikken en te slepen, terwijl je de Alt-toets, de Ctrl-toets en de Shift-toets op je toetsenbord ingedrukt houdt.

Ik denk dat ik dit al eens had gezegd, maar het is maar dat je het weet. Het maakt het leven heel wat eenvoudiger.
Dit is nieuw in CS4, dus eerdere versie gebruikers zullen het nog steeds op de oude manier moeten doen.
Standaard wordt er een miniatuurweergave weergegeven van de verschillende penselen in de penseelcategorie (3).

Je kunt dit wijzigen door op het naar rechtswijzend pijltje (4) te klikken, en te kiezen voor een andere weergave in het drop-downmenu. Bijvoorbeeld de "Miniatuur streek". Deze weergave geeft je een uitstekend voorbeeld van wat je kunt verwachten wanneer je met het penseel gaat tekenen.
In dit drop-downmenu vindt je trouwens ook alle geïnstalleerde categorieën (5) met verschillende penselen .

Afbeelding

Wat ik ook nog kwijt wil is, wanneer je de diameter instelt op bijvoorbeeld 70 pixels, de diameter van de getekende lijn niet altijd 70 pixels is.
Dit is enkel zo wanneer de hardheid is ingesteld op 100%.
Een voorbeeld hiervan zie je aan de linkerzijde.
De diameter in beide lijnen is ingesteld op dezelfde waarde, maar de hardheid van beide lijnen is verschillend.

Afbeelding

Verder nog: wanneer je een verticale of horizontale lijn wil tekenen, hou je de shift-toets op je toetsenbord ingedrukt terwijl je klikt en sleept..

Het gereedschap Penseel vs Potlood
Het verschil tussen het gereedschap "Penseel" en het gereedschap "Potlood", is dat de rand bij het tekenen van een lijn met het potlood harder is dan wanneer je tekent met het gereedschap Penseel.

Afbeelding

De kleur instellen voor het potlood of het penseel doe je door de voorgrondkleur te wijzigen in de gereedschapbalk, het deelvenster "Kleur" of "Stalen" te openen en een kleur te kiezen in het deelvenster, of door het pipetje te selecteren in de gereedschapbalk, en een kleur te klikken in de afbeelding.

De kleur waarmee je tekent is steeds de voorgrondkleur die is ingesteld in de gereedschapbalk.
Om vlug de kleuren zwart/wit in te stellen in de gereedschapbalk klik je de letter D op je toetsenbord.
Om vlug de achtergrondkleur met de voorgrondkleur te verwisselen, klik je de letter X op je toetsenbord.

Het deelvenster "Penselen"We hebben reeds een aantal opties gezien voor het penseel, maar er zijn er heel wat meer. En wanneer ik zeg heel wat meer, dan bedoel ik heeeeeeel wat meer.
Open hiervoor het deelvenster "Penselen" en je zal zien wat ik bedoel.
Aan de linkerzijde vinden we de verschillende categorieën (1), elk met hun eigen opties. Selecteer een categorie en in het midden van het dialoogvenster, waar nu nog de verschillende vormen van penselen worden weergegeven (2), zullen de verschillende opties voor de geselecteerde categorie verschijnen.

Al deze opties bespreken is onmogelijk, deze moet je maar eens proberen wanneer je over heel wat tijd beschikt. Maar eigenlijk is dit wel logisch.

Zo zal de optie "Vormdynamiek" wel iets met de vorm van het penseel te maken hebben zeker, en zal de optie "Spreiding" wel iets te maken hebben met de spreiding tussen de verschillende vormen.
Dus het lijkt allemaal ingewikkeld, maar wanneer je hiermee wat mee oefent, wordt dit allemaal wel makkelijk.

Door te klikken op het naar benedenwijzend pijltje in de rechterbovenhoek van het dialoogvenster (3), kun je ook hier een andere penseelcategorie kiezen.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: CS4 in beeld

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 14:22

Tekenen en kleuren (2)

Vullen met kleur
In Photoshop hebben we de mogelijkheid alles te vullen met kleur. Je kunt een laag vullen met kleur, je kunt een selectie vullen met kleur, je kunt een masker vullen met kleur.
Je kunt hiervoor het gereedschap "Emmertje" gebruiken of het gereedschap "Verloop", maar dit is voor wat ik ga demonstreren niet echt wat ik wil.

Afbeelding

Ik wil namelijk in deze afbeelding van een warme luchtballon, de pandabeer, een roos tintje geven. Wanneer ik dit zou doen met het emmertje zou ik de "finesse" verliezen, dus gebruik ik hiervoor de opdracht "Vullen".
Eerst selecteer ik het deel waarvan ik de kleur wil wijzigen.
Vervolgens klik ik de knop "Bewerken" in de menubalk, en kies "Vullen" in het drop-downmenu.
In het dialoogvenster kies ik in het vak "Gebruik: " (1) voor "Kleur", en kies ik een kleur in het volgende dialoogvenster dat verschijnt. In dit geval dus een roos tintje.
In het vak "Modus" (2) kies ik ook de optie "Kleur".
Wanneer ik klaar ben klik ik de knop OK.

Afbeelding

Resultaat is een mooie roze pandabeer, voorzien van alle details.

Afbeelding

De optie "Kleur vervangen"
Wanneer je de kleur in een foto wil vervangen door een andere kleur zonder hierbij de structuur van de foto te verliezen, hebben we hiervoor in Photoshop een functie.
Deze opdracht heet "Kleur vervangen". Wat had je anders gedacht.
Als voorbeeld heb ik hier een foto van een ballonvlucht.

Ik ga een poging doen het geel in de ballon wat meer leven in te blazen.
Ik klik hiervoor de knop "Afbeelding" in de menubalk.
Kies "Aanpassingen" in het drop-downmenu, en klik "Kleur vervangen" in het submenu.

Afbeelding

Dit opent het dialoogvenster "Kleur vervangen".
Het eerste wat ik doe is het voorbeeldvenster (1) als "Selectie" (2) weergeven. Dit zal me het geselecteerde tonen in grijswaarden. Wit is geselecteerd, zwart is niet geselecteerd, weet je nog?
Vervolgens klik ik de kleur die ik wens te vervangen in de foto.
Door middel van de pipetjes bovenaan het dialoogvenster (3) voeg ik kleuren toe, of verwijder ik kleuren uit de selectie.
Door middel van de schuifbalk Tolerantie (4) bepaal ik de toegevendheid in kleurverschil voor de selectie.
Eénmaal je tevreden bent met het geselecteerde, het witte gedeelte in het voorbeeldvenster dus, kun je de schuifbalken "Kleurtoon", "Verzadiging" en " Lichtsterkte" gebruiken om de kleur te wijzigen.
Klik OK wanneer je klaar bent.

Afbeelding

Resultaat. Het geel is geler.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: CS4 in beeld

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 14:23

Tekenen en kleuren (3)

Het gereedschap "Kleur vervangen"
Net als bij de optie "Kleur vervangen" kunnen we met het gereedschap "Kleur vervangen" een kleur in een foto wijzigen.
Selecteer hiervoor het gereedschap "Kleur vervangen" (1) in de gereedschapbalk. Mocht je dit niet zien, je vindt dit onder het gereedschap "Penseel".
Stel de kleur waarmee je de kleur in de foto wil vervangen als voorgrondkleur in (2).
Stel de opties in, in de optiebalk (3).
En klik en sleep over de kleur in de foto die je wil wijzigen (4).

Afbeelding

Een woordje uitleg over de optiebalk.
De eerste drie knoppen:
"Monster nemen doorgaand": gelijk welke kleur onder het kruisje wordt vervangen wanneer ik heb geklikt en er met de muisaanwijzer over sleep.
"Monster nemen eenmaal": slechts de kleur waarop je het eerst hebt geklikt zal worden vervangen. "Monster nemen achtergrondstaal": heeft weinig tot geen nut.

Het vak Tolerantie heeft betrekking op de afwijking van de kleur, hogere tolerantie laat een hoger kleurverschil toe.
In het vak Limieten hebben we drie mogelijkheden:
Aangrenzend: Photoshop zal zoeken naar naast elkaar liggende pixels.
Niet aangrenzend: dit is het tegenovergestelde.
Randen zoeken: Photoshop zal proberen binnen de randen te blijven.

Tip: wens je een donkere kleur (bvb het rood) te wijzigen in een lichtere kleur (bvb geel) wijzig dan eerst het vak "Modus" in de optiebalk naar "Lichtsterkte" en kleur in Geel.
Wijzig daarna terug de Modus: naar "Kleur", en kleur nogmaals over met geel.

Verloop
Je gebruikt het gereedschap "Verloop" wanneer je een bepaalt gebied wil inkleuren met een verloop van kleuren.
Photoshop geeft ons een aantal ingestelde "Verlopen".
Standaard is deze geselecteerd die de ingestelde voor- en achtergrondkleur weergeeft.
Dus wijzig je de voor-of achtergrondkleur, dan zal ook het verloop van kleur wijzigen.
Wens je echter een ander verloop, klik je het naar benedenwijzend pijltje en maak je een keuze in de lijst die ons wordt voorzien door Photoshop.
Klik en sleep met de muisaanwijzer in de afbeelding om het gekozen verloop toe te passen.
Wens je echter slechts een deel van de afbeelding met een "verloop" te voorzien, maak dan eerst een selectie met één van de selectiegereedschappen.
En klik en sleep pas daarna met het "Verloop" in de selectie.
Het gereedschap "Verloop" noch het gereedschap "Emmertje" maken automatisch een nieuwe laag aan.
Dus wens je het verloop op een nieuwe laag toe te passen, klik je eerst op de knop "Een nieuwe laag maken" onderaan het deelvenster "Lagen".

Afbeelding

Om een Verloop aan te maken, te wijzigen, of te verwijderen, gebruiken we de Verloopbewerker.
Om de verloopbewerker te openen, klik je het verloop in de optiebalk.
In de bovenste helft van het venster kiezen we eerst een reeds bestaand verloop (1).
Daarna geef je de kleuren in de onderstaande kleurbalk in.
Let op, het onderste gedeelte van deze kleurenbalk (2) dient om kleuren toe te voegen of te verwijderen. Het bovenste gedeelte van deze kleurenbalk (3) dient om de transparantie van de kleur te wijzigen.
Je voegt kleuren toe door op een lege plaats onderaan de kleurenbalk te klikken. Dit voegt een blokje toe, een kleurstop noemen we dat, aan de kleurbalk.
Je wijzigt kleuren door te dubbelklikken op de kleurstop.
Je verwijdert kleuren door de kleurstop naar onder te slepen.
Idem dito voor de transparantie, ook hier kunnen we blokjes, "Dekking stop" noemen we dit hier, toevoegen of verwijderen.
We stellen de transparantie in het Dekking vak onderaan het dialoogvenster.

Wens je het verloop op te slaan, geef je het aangemaakte Verloop een naam, en klik je de knop Nieuw (4). Het verloop dat je zojuist hebt aangemaakt is geselecteerd in de optiebalk van het gereedschap "Verloop".
De volgende maal dat je het gereedschap "Verloop" selecteert, zal je zien dat het aangemaakte verloop is toegevoegd aan de lijst (5).

Het Verlooptype kan je ook wijzigen naar "Ruis".
Je moet dit maar eens proberen, dit kan ook leuke effecten opleveren.

Afbeelding

Tip
Wanneer je over wat tijd beschikt, moet je wat experimenteren met de verschillende modi in de optiebalk van het verloopgereedschap.
Je zult versteld staan van de mogelijkheden.
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: CS4 in beeld

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 14:23

Perspectiefpunt

De filter "Perspectiefpunt"
In dit deel van de las ga ik je proberen uitleggen hoe de filter "Perspectiefpunt" werkt in Photoshop.
Wat ik hiervoor heb geopend is een foto van een museum en drie foto's met kunst. Twee vrouwelijke kunst, één mannelijke kunst. Ik begrijp het, de vrouwen zijn weer benadeeld, maar in de downloadbestanden zijn er ook twee mannen.

Ok, wat gaan we doen?
We gaan de drie kunstfoto's in het juiste perspectief in het museum plaatsen, op de plaats waar momenteel enkel een zwart kader is te zien.

Afbeelding

Hoe gaan we te werk?
Het eerste wat ik doe is alles selecteren in de foto van het eerste meisje.
Vervolgens klik ik de knop "Bewerken" in de menubalk, en klik de optie "Kopiëren" in het drop-downmenu. Ik moet namelijk de foto kopiëren en plakken in het dialoogvenster "Perspectiefpunt", we kunnen deze niet klikken en slepen.
Vervolgens selecteren we de foto van het museum, en selecteren we het deel in de foto waar we de foto van het meisje willen plakken. De zwarte lange kader langs de muur dus.

Vervolgens klikken we de knop "Filter" in de menubalk, en kiezen "Perspectiefpunt" in het drop-downmenu.
Dit opent het dialoogvenster "Perspectiefpunt".
In het dialoogvenster bepalen we de vier hoekpunten door deze te klikken in de afbeelding.
Wanneer je alle vier de hoeken hebt geklikt, verschijnt er een blauw raster.
Je kunt de afmetingen van het raster steeds wijzigen door e klikken en te slepen met de sleepblokjes aan de rand van het raster.

Afbeelding

Klik de sneltoetscombinatie Ctrl + V op je toetsenbord, om de foto van het meisje te plakken in het raster.
De foto die we hebben geplakt verschijnt steeds in de linkerbovenhoek van het dialoogvenster. Klik en sleep de foto naar de plaats die je wenst. Je kan, indien je dat nog hoeft te doen, de afmetingen van de foto nog verder aanpassen met de knop "Transformatie".
Klik de knop "OK" wanneer je klaar bent.

Afbeelding

Ik doe hetzelfde voor de tweede foto.
Dus eerst alles in deze foto selecteren, Ctrl + C op je toetsenbord klikken om te kopiëren.
Foto van het museum selecteren.
De knop "Filter" in de menubalk klikken en kiezen voor "Perspectiefpunt" in het drop-downmenu.
Het perspectief is nog steeds aanwezig, dus het enige wat ik nog hoeft te doen is de toetsencombinatie Ctrl + V op het toetsenbord klikken, om te plakken.
Vervolgens plaats ik de foto in de juiste positie en klik de knop Ok om het dialoogvenster te sluiten.
De tweede foto is nu ook toegevoegd aan onze afbeelding.
De derde doe ik ook nog, de vierde laat ik over aan jou. Welke vierde?
Wanneer je de foto's download zal je zien dat er nog een vierde is.

Afbeelding

Tekst in perspectief
Voor alle duidelijkheid, tekst kunnen we niet in perspectief plaatsen.
Hiervoor moeten we eerst onze tekst omzetten naar pixels.
Selecteer hiervoor de tekstlaag.
Klik de knop "Laag" in de menubalk, kies "Omzetten in pixels" in het drop-downmenu, en klik "Tekst".
Dit maakt van onze tekstlaag een "normale laag".

Vervolgens selecteer je de tekst waarvan je nu pixels hebt gemaakt.
Je kopieert het geselecteerde naar de cache van je computer (Ctrl + C).
Vervolgens verwijder je de selectie (Ctrl + D).
Maak je een nieuwe laag, moet je trouwens altijd doen, dit werkt het keurigst, en open je de filter Perspectiefpunt.

Je voegt een nieuw vlak toe door de verschillende hoeken te klikken met het gereedschap "Vlak maken".
En je plakt de selectie in het dialoogvenster door te klikken op de toetsencombinatie Ctrl V.
Sleep de tekst in zijn positie, en klik de knop OK.
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: CS4 in beeld

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 14:23

Panorama foto's maken

Foto's laden in lagen
In deze les gaan we eens bekijken hoe we van meerdere naast elkaar genomen foto's een panorama foto maken. Diegenen onder jullie die hiervoor professionele apparatuur hebben kunnen de les laten voor wat ze is, maar ik denk dat dit de minderheid is.

Het eerste wat we doen is de foto's openen in Photoshop.
Als voorbeeld zal ik programma Bridge gebruiken, maar je kunt dit even goed doen in Photoshop.
Diegenen die kiezen het te doen via Photoshop klikken hiervoor "Bestand" in de menubalk, kiezen "Automatisch" in het drop-downmenu, en klikken "Photomerge".

Diegenen die kiezen voor de Bridge, selecteren de foto's in de map die moeten worden opgenomen in de panoramafoto, kiezen "Gereedschappen" in de menubalk, kiezen Photoshop in het drop-downmenu en klikken "Photomerge"

Afbeelding

Hoe je het ook doet maakt niet uit. In beide gevallen opent dit het dialoogvenster "Photomerge".

Heb je gekozen voor de Bridge dan zijn de bestanden reeds opgenomen in de lijst (1). Heb je gekozen het via Photoshop te doen, dan selecteer je deze door te klikken op de knop "Bladeren" (2).
Heb je een foto teveel geselecteerd in de Bridge, kan je deze in dit lijstje selecteren en de knop "Verwijderen" klikken.

Aan de linkerzijde van het dialoogvenster vinden we een aantal "Lay-outs".
Allen geven een verschillend beeld van de panorama foto. Dus probeer deze rustig allen eens uit, en vergelijk de verschillen.
Als voorbeeld kies ik voor de Lay-out "Automatisch".

Onderaan het dialoogvenster hebben we nog drie opties (4).
De eerste moet zeker geselecteerd worden, we willen namelijk de foto's samenvoegen.
De optie "Vignet verwijderen" kun je selecteren wanneer de helderheid tussen de verschillende foto's niet gelijk is. Bijvoorbeeld de ene is wat donkerder dan de andere.
De optie "Correcte geometrische vervorming" kun je selecteren wanneer je foto's zijn genomen met speciale lenzen. Dus laat deze maar uitgevinkt, tenzij je dit echt nodig hebt.

Klik de knop OK wanneer je klaar bent.

Afbeelding

Van zodra je de knop OK hebt geklikt, begint Photoshop aan zijn werk. Dit kan soms wel een tijdje duren, afhankelijk van je computer en de grootte van de afbeeldingen.

Wanneer hij klaar is zal je zien dat Photoshop voor elke foto een aparte laag heeft toegevoegd, en dat elk van deze lagen beschikt over een laagmasker (1). Je hebt uiteraard de mogelijkheid deze laagmaskers te bewerken zoals elk ander laagmasker.

Nog een tip misschien.
Maak van al deze lagen één slim object. Dit geeft je meer flexibiliteit wanneer je deze later wil bewerken. Selecteer hiervoor alle lagen, rechtsklik en kies "Omzetten in slim object".

Afbeelding

Zoals je opmerkt in bovenstaande afbeelding heeft Photoshop er een mooie panoramische foto van gemaakt, maar er staan nog een aantal transparante deeltjes in (2).
Deze werken we weg met het gereedschap
"Uitsnijden".
Selecteer het gereedschap "Uitsnijden" in de gereedschapbalk, en klik en sleep in de afbeelding over het deel dat je wenst te behouden. Eventueel kun je dit nog wat wijzigen met de sleepblokjes aan de rand en in de hoeken van het uitsnijkader (1).

Afbeelding

Klik de Entertoets op je toetsenbord wanneer je klaar bent, en sla de panoramische foto op.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: CS4 in beeld

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 14:24

Geautomatiseerde Handelingen

Wat zijn Geautomatiseerde Handelingen?
Wanneer we regelmatig terugkerende handelingen automatiseren, kunnen we ons veel tijd besparen door deze bewerkingen op te nemen, en daarna deze te laten uitvoeren door Photoshop.
Een handeling is een reeks taken die we toepassen op één of meerdere bestanden.
Deze taken kunnen zowat elke opdracht bevatten, die we in Photoshop kunt uitvoeren.

Een Handeling aanmaken
Open het palet "Handelingen". Ik veronderstel dat je wel weet hoe je een deelvenster moet openen.

Zoals je kunt zien is Photoshop standaard reeds voorzien van een aantal handelingen.
Indien je dit wenst kan je deze allen eens proberen, maar dit is niet wat ik hier ga uitleggen.

Onderaan het deelvenster Handelingen vinden we het menu met zes knoppen:

Afbeelding

1. Afspelen/opnemen stoppen
2. Opnemen beginnen
3. Selectie afspelen
4. Nieuwe set maken
5. Nieuwe handeling maken
6. Verwijderen

Allereerst maken we een eigen map aan door te klikken op de knop "Nieuwe set maken".
In het dialoogvenster dat verschijnt geef je de nieuwe set een naam, en klik je op OK.
Ik heb deze de naam "mijn acties" gegeven.

Afbeelding

Vervolgens klik je de knop "Nieuwe handeling maken".
Dit opent het dialoogvenster "Nieuwe handeling":

Afbeelding

In het eerste vak geef je een naam voor de handeling.
In het tweede vak kies je de set waarin je de actie wil plaatsen. In mijn geval dus de map "mijn acties".

In het derde vak kan je één van de Functietoetsen van je toetsenbord ingeven, zodat je slechts op deze functietoets op je toetsenbord hoeft te drukken om de acties te laten uitvoeren.
Ik doe dit niet, want ik gebruik de functietoetsen van mijn toetsenbord voor andere doeleinden.
En in het laatste vak kan je een kleurtje geven aan deze actie.

Afbeelding

Om de opname van je handelingen te beginnen klik je de knop "Opnemen beginnen".
Zolang je niks doet, ik bedoel zolang je geen opdrachten uitvoert in Photoshop, wordt er ook niks opgenomen.
Je kan dus rustig een kopje koffie drinken tussen twee opdrachten.
Heb je al je handelingen uitgevoerd, klik je de knop "Afspelen/opnemen stoppen".

Zoals je opmerkt is je set opgenomen in het deelvenster Handelingen

Handeling wijzigen
Wens je de volgorde van de verschillende handelingen te wijzigen, dan klik en sleep je de handeling naar de gewenste plaats.
Wens je de handeling te wijzigen, dan dubbelklik je deze, en wijzig je de actie in het dialoogvenster.

Afbeelding

Handelingen afspelen
Om handelingen af te spelen open je uiteraard eerst de afbeelding waarop je de acties wil uitvoeren.
Dan selecteer je de handeling in het deelvenster, en klik je de knop "Selectie afspelen".
De geselecteerde handeling en alle onderliggende handelingen in de handelingenset zullen worden uitgevoerd.

De functie Batch
Om handelingen af te spelen op meerdere foto's, wat in de meeste gevallen wel de bedoeling zal zijn, gebruiken we de functie "Batch".
Je kunt dit doen in Photoshop, en je kunt dit doen in de Bridge.
Als voorbeeld ga ik voor de laatste optie, hoef ik niet eerst alle foto's te openen in Photoshop.
In de Bridge selecteer je alle foto's waarop je de handeling(en) wil toepassen.
Vervolgens klik je op de knop "Gereedschappen" in de menubalk, kies je "Photoshop" in het drop-downmenu, en klik je de optie "Batch".
Dit opent het dialoogvenster "Batch".
In de bovenste sectie (1) selecteer je de handelingenset, en de handeling.
In de tweede sectie (2) is het vak "Bron" reeds ingevuld met "Bridge". Voer jij de actie "batch" uit via Photoshop dan kies je in dit vak voor "Map", en klik je de knop "Kiezen" om deze map te selecteren.
Je ziet het al, veel te veel werk. Het vlugste is dat je de Batch-functie start via de bridge.
De vier onderstaande selectievakjes in sectie 2 laat ik niet geselecteerd.
Het eerste zou de handeling "openen" negeren, maar aangezien er toch geen "Openen"-handeling in de handeling voorkomt hoeft dit ook niet geselecteerd te zijn.
Het tweede selectievakje hetzelfde, er zijn geen submappen in de handeling betrokken, dus hoef je deze ook niet te selecteren.
Het derde selectievakje heeft betrekking op RAW-afbeeldingen, wat buiten deze cursus valt.
Het vierde selectievakje heeft betrekking op de kleuren en profielen van je foto's. Dit is enkel nuttig wanneer sommige van je foto's een ICC-profiel hebben. Dit zou dan telkens een venster openen waarin je de waarschuwing wordt gegeven dat kleuren en profielen worden onderdrukt.

In sectie drie van het dialoogvenster kies je als doel "Map", klik je de knop "Kiezen" (3) om de map waarin je de foto's wil opslaan te selecteren, of een nieuwe map aan te maken (4).
Heb je een handeling "Opslaan als" toegevoegd in je handelingenset, dan selecteer je onderstaand vakje (5). Dit zal de handeling "Opslaan als" in je handelingenset negeren.

In de onderstaande vakken kun je nog een naam en specifieke regel ingeven, waarmee je de bestanden wil opslaan. En als laatste heb je nog het vakje waarin je een eerste serienummer intypt.
Klik OK wanneer je klaar bent.

Alle handelingen op alle geselecteerde foto's worden uitgevoerd.

Afbeelding

Handelingenset opslaan
Om een handelingenset op te slaan, klik je het naar beneden wijzend pijltje rechts bovenaan het deelvenster Handelingen.
In het drop-downmenu kies je "Handelingen opslaan". Kies de plaats op je Harddisk waar je deze wil opslaan, en klik OK.
Je kan enkel een handelingenset opslaan, niet een handeling zelf.
Waarom zou je een handelingenset opslaan?
Ik weet niet, misschien kan je er iemand een plezier mee doen, misschien wil je dit gebruiken op een andere computer, whatever.

Handeling aan een handelingenset toevoegen of verwijderen
Omdat de volgorde van uitvoering van de verschillende handelingen belangrijk is voor het resultaat, selecteer je eerst de handeling waarna je de nieuwe wil invoegen in de handelingenset.
Pas daarna klik je de knop "Opnemen beginnen" in de menubalk van het deelvenster Handelingen.
Klik de knop "Afspelen/opnemen stoppen" wanneer je klaar bent.

Wens je een handeling te verwijderen, selecteer je deze en sleep je deze naar de vuilbak onderaan het deelvenster.
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Re: CS4 in beeld

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 14:25

met dank aan:

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie