Gedetaileerd selecteren met de toverstaf

Vanalles om te leren omgaan met het programma...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Gedetaileerd selecteren met de toverstaf

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 13:16

Je hebt een voorwerp met veel kleine details die je graag wilt kopiëren in een andere afbeelding.
In dit voorbeeld wil ik graag deze boomtop verplaatsen naar een andere foto. Ik kies hiervoor de toverstaf gereedschap en klik ergens in de blauwe lucht

Afbeelding

Met de Shifttoets ingedrukt gehouden kun je zo je selectie met de toverstaf uitbreiden alle kleine deeltjes blauwe lucht klik je zo aan.
Klik je een keertje verkeerd, en is de selectie uitgebreid met delen die je niet wenst, klik dan CTRL+Z op je toetsenbord, of ga naar het tabblad "Bewerken" en kies "Ongedaan maken...".
Je kunt nu met de Shiftknop ingedrukt gehouden verder met selecteren.

Afbeelding

Als je met de toverstaf en de Shifttoets alle gewenste deeltjes hebt geselecteerd (in dit geval de blauwe lucht, klik je met de rechtermuisknop op de selectie, en kies je "Selectie omkeren" in het menu dat verschijnt.
Op deze manier wordt niet de lucht maar de boom geselecteerd.

Afbeelding

Klik Ctrl + C op je toetsenbord om het geselecteerde te kopiëren.
Open een tweede afbeelding waarin je de boom wil plakken, en klik de toesten Ctrl + V op je toetsenbord.
Dit plaatst de boom in de nieuwe afbeelding.

Afbeelding

Je kunt nu je selectie aanpassen zodat het beter in de achtergrond past.
In onderstaande foto heb ik de kleurtoon verzadigd.
Selecteer hiervoor naar tabblad "Afbeelding" en klik op op Kleurtoon/verzadiging of op Ctrl+U.
Ik heb de verzadiging en de helderheid naar beneden bijgesteld, maar dat is natuurlijk naar eigen smaak in te stellen.

Afbeelding

Resultaat:

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie