Foto bijsnijden op 10 X 15 cm

Vanalles om te leren omgaan met het programma...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Foto bijsnijden op 10 X 15 cm

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 13:06

Bijsnijden(croppen) is een basistechniek in Photoshop. Ik ga nu laten zien hoe je makkelijk een foto kunt bijsnijden tot het “populaire formaat” 10 x 15 cm. en dan kunt (laten) afdrukken.

Afbeelding

Dit is een oude Renault, het formaat van de originele foto is 17,34 x 13 cm . Deze foto wil ik verkleinen tot 10 x 15 cm en ik klik in het menu op “Afbeelding” – en “ Afbeeldinggrootte”

Afbeelding

Dan zie ik het volgende:

Afbeelding

De breedte en de hoogte van de foto zijn aan elkaar gelinkt en als ik dus de hoogte wijzig in 10 cm, dan blijft de breedte in die verhouding aangepast (1).
Selecteer de optie "Verhoudingen behouden" (2), omdat je anders een vervorming krijgt.
We gaan dit anders doen en klikken in het gereedschapbalk op de knop “Uitsnijden” (3)

Afbeelding

Nu zie je boven in de optiebalk deze balk verschijnen:

Afbeelding

We vullen nu bij “Breedte” 15 in en bij “Hoogte” 10; je kunt bij “Resolutie” 300 invullen dat is prima om af te drukken. Nu zie je dus dit staan:

Afbeelding

Omdat het Uitsnijgereedschap nog steeds geselecteerd is ga je ermee van Links boven in de foto naar rechts onder dan zie je dit:

Afbeelding

Je ziet dat er onderaan een strook wordt uitgesneden en dat geeft niets !! De techniek is nu, dat we met de selectie kunnen schuiven om zo de beste verhouding te krijgen, terwijl het door ons ingestelde formaat van 10x15 NIET VERANDERD !Kijk maar ik ga eerst me selectie iets naar beneden voor de betere verhouding

Afbeelding

Je ziet, dat ik de selectie gewoon met mijn muis iets naar beneden getrokken heb en dat er bij de rode pijl boven en beneden gewoon een stuk afgesneden wordt. Ook links en rechts kan ik nog bijsnijden kijk maar:

Afbeelding

Als je nu het “Bijsnijden” bevestigt ( klik je de “Enter” op het toetsenbord).
Het resultaat is een perfect bijgesneden foto van 10 x 15 cm ZONDER vervorming.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie