Object simpel verwijderen uit foto

Vanalles om te leren omgaan met het programma...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Object simpel verwijderen uit foto

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 13:06

Op deze foto zie je een paard op het strand staan en dat paard wil ik weghalen om van de zee te genieten! Hoe kan ik dat makkelijk doen ???

Afbeelding

Om te beginnen gaan we het paard “inzoomen” maar doe dit wel ruim anders verlies je het overzicht over de kleurschakeringen. Je zult zien dat de vergroting van het object van mijn foto heel lelijk en onduidelijk is, maar dat komt omdat ik de foto van een paard van internet heb gehaald en die in de strandfoto heb geplakt. Maar het gaat meer om de techniek dan om de foto.

Afbeelding

We gaan nu selectiegereedschap kiezen en ik kies meestal voor het “ovale selectiekader”, omdat je bij “rechthoekig” vaak de hoeken blijft zien die je dan weer apart moet verwijderen.

Afbeelding

Je maakt nu een selectie b.v. van het water bij het paardenhoofd.

Afbeelding

Ga met de muis in de selectie staan, druk de CTRL + ALT toets in, dan zie je dat de cursor veranderd in 2 pijltjes; nu sleep je de selectie over het paarden hoofd heen en die verdwijnt.

Afbeelding

Je kunt nu weer op de selectie gaan staan staan en CTRL + ALT indrukken en verder slepen !

Afbeelding

Op een goed moment heb je dan deze foto, maar nu moet je opletten !!

Afbeelding

Om de staart of de benen van het paard weg te halen, moet je ook een stukje WATER mee selecteren anders klopt de foto niet meer.

Afbeelding

Dit is het resultaat, let ook op de lijn van strand en zee.

Afbeelding

Als je de lijn niet in de gaten houdt krijg je dit:

Afbeelding

Enfin, als je zo doorgaat soms ook met “kleine” selecties om heel precies te werken dan is dit het eindresultaat !

Afbeelding

Je zult in je selectie ook vaak rekening moeten houden met de lichte – en donkere stukken, b.v. hier op het strand. Als je een mooie ronde selectiecirkel moet hebben hou je SHIFT ingedrukt terwijl je de selectie maakt, deze wordt dan mooi rond.
Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie