Je eigen cd-hoesje maken

Oefening baart kunst...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Je eigen cd-hoesje maken

Bericht door jangske » 25 jun 2017, 23:26

Dit gaan we maken:

Afbeelding Afbeelding


Deze bestanden heb je nodig:

De templates: https://onedrive.live.com/embed?cid=7AF ... S9G5fxFIDg

Een kleurrijke achtergrond:

Afbeelding
Je mag natuurlijk een andere nemen...

De afbeeldingen voor front en back:

Afbeelding

Afbeelding





Voorbereiding:

- Maak je tracklist aan met de kladblok of wordpad en sla deze op.
- Pak je rar-bestand uit en sla de psp-bestanden nadien ook nog eens op in een appart mapje zodat je ze steeds weer kan gebruiken.



Voorbereiding van de tekst:

- Maak een nieuw bestand 150 x 150 mm, 150 pixels/inch, doorzichtige achtergrond.
- Kies een vol lettertype: in mijn geval Snap ITC, grootte 96 punten, vet, tekstkleur van geen belang, richting horizontaal, scherp, streekbreedte 0, als vector
- Geef je tekst in en plaats 'm mooi in het midden
- Pas desnoods je grootte nog even aan, maar zorg er wel voor dat je tekst ver genoeg van de kanten wegblijft.

Afbeelding

- Maak van je vectorlaag een rasterlaag.
- Open nu je keurrijke achtergrond en plak deze als nieuwe laag in je bestand.
- Sleep deze laag onder je tekstlaag.

Afbeelding

- Pas nu je achtergrond aan van grootte naar wens, zorg dat hij minstens net buiten je tekst blijft.

Afbeelding

- Selecteer je tekstlaag.
- Neem je toverstaf en stel deze in: modus vervangen, afstemmodus op dekking, tolerantie 0, alle lagen uitgevinkt, aaneengesloten uitgevinkt, doezelen 0, antialias.
- Selecteer nu je tekst en activeer opnieuw de laag met je achtergrond.
- Kies bewerken --> kopiëren.
- Activeer opnieuw je tekstlaag en kies bewerken --> plakken in selectie
- Verwijder nu je laag met de achtergond.

Afbeelding

- Kies selecties --> niets selecteren.
- Neem je toverstaf en verander de volgende instellingen: doezelen 15, antialias buiten.
- Selecteer opnieuw je tekst op je tekstlaag.
- Activeer je onderste lege laag en neem je penseel.
- Stel deze in: vorm rond, grootte best op maximum, hardheid 100, dekking 100, dichtheid 100, mengmodus normaal, voorgondkleur naar keuze (in mijn geval zwart).
- Zet je cursor in het midden van je tekst, houd 'm stil en klik nu een aantal keer tot je het gewenste effect krijgt.

Afbeelding

- Ga weer naar je tekstlaag en kies effecten --> 3d-effect --> afschuining binnen, instelling naar keuze

Afbeelding

- Voeg zichtbare lagen samen ( lagen --> samenvoegen --> zichtbare lagen samenvoegen).
- Sla je bestand voor alle zekerheid even op als psp- of png-bestand. Je tekst is nu klaar voor gebruik.


Het frontje

Ik ben een beetje van de luie kant, dus ik heb een afbeelding gekozen met een deel van de tekst op...

- Open jewelcase_front uit het rar-bestand (in mijn geval enkel).
- Open ook de afbeelding die je hebt gekozen voor je frontje en kopiëer deze.
- Ga terug naar je frontje en plak als nieuwe laag.
- Sleep je nieuwe laag nu onder de laag snijlijnen.
- Neem je selectiegereedschap en pas de grootte aan zodat deze mooi past op je ontwerp.

Afbeelding

- Je mag nu de afbeelding voor je frontje sluiten en je tekst openen.
- Kopiëer de tekst en plak 'm als nieuwe laag op je frontje.
- Je tekst staat nu in het midden van je ontwerpje dus verplaats die met je pijltjestoets naar boven.
- Zet je selectiegereedschap op schalen en pas de grootte aan door in het midden van je selectiekader te slepen.
- Verander je selectiegereedschap nu in perspectief en pas aan naar keuze.
- Verander indien gewenst ook de dekking van je tekstlaag (in mijn geval 75%)

Afbeelding

- Met het tekstgereedschap heb ik de ontbrekende informatie (vol. 1) er nog bij gezet met een tekstkleur ingesteld op een donkere kleur uit de afbeelding.
- Nadien nog even op z'n plaats gesleept en de grootte aangepast.

En voila, mijn frontje is klaar!

Afbeelding


Nu de rugzijde nog

- Open jewelcase_back uit het rar-bestand.
- Open de 2e afbeelding die je hebt gekozen en kopiëer deze.
- Ga terug naar je back en plak als nieuwe laag.
- Sleep je nieuwe laag nu onder de laag snij- en plooilijnen.
- Pas de grootte aan met je selectiegereedschap tot die mooi even groot is als je middelste vak.

Afbeelding

- Neem je gereedschap rechthoek, op vector maken, horizontaal bereik en vertikaal bereik beide op 20, lijnstijl effen, breedte 25, antialias aangevinkt, hoekpunt afgerond, voorgondkleur een lichte kleur uit je afbeelding, achtergondkleur een felle kleur uit je afbeelding.
- Teken nu je rechthoek en plaatst deze mooi gecentreerd.
- Maak van je vectorlaag een rasterlaag.
- Neem je toverstaf en stel deze in op afstemmodus RGB-waarde, tolerantie 0, aaneengesloten, doezelen 0.
- Selecteer je rand en pas een afschuining binnen toe.

Afbeelding

- Selecteer je lichte vlak en knip deze.
- Maak eer nieuwe rasterlaag en plak in selectie.
- Nu kan je de dekking van je laag aanpassen tot je tekening mooi tevoorschijn komt (in mijn geval 65%).

Afbeelding

- Je kan weer je tekstbestand toevoegen aan je back zoals bij het frontje.

Afbeelding

- Eindelijk kan je tracklist erop, dus selecteer je tekstgereedschap, een duidelijk lettertype, tekstgrootte niet overdreven groot (12 punten of zoiets), uitlijning links, tekstkeur donker (in mijn geval zwart), streekbreedte 0.
- Open je tracklist-bestandje en kopiëer al de tekst.
- Plaats je cursor ergens op je back en klik één maal links, dan één maal rechts en kies plakken .
- Kies nadien actie, de selectiekader verschijnt weer en nu kan je de grootte weer aanpassen en op z'n plaats slepen.

Afbeelding

- Nu tijd voor de zijkanten: maak eerst een nieuwe rasterlaag aan.
- Neem weer je tekstgereedschap, kies je lettertype en je tekstkleur, geef je tekst in en kies weer actie.
- Roteer je tekst (met de rotatie-hendel), sleep 'm op z'n plaats in de smalle strook en pas eventueel de grootte ook aan.

Afbeelding

- Maak van deze laag een rasterlaag, dupliceer deze en spiegel eerst horizontaal, dan vertikaal.

Afbeelding

En ja hoor, de rugzijde is ook klaar!


Afbeelding Als je de templates front_dubbel of het kleefhoesje gebruikt, vergeet dan niet alles 90° te roteren voor je het afdrukt!!
Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie