Maak je eigen fotolijsten

Oefening baart kunst...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Maak je eigen fotolijsten

Bericht door jangske » 15 jun 2017, 12:36

Je kan in Paintshop Pro kiezen uit een reeks templates (vooraf klaargestoomde object), maar daarmee behaal je niet altijd het gewenste effect. Of de fotolijst vervormt te veel, wordt te breed, de kleur is niet goed...

Afbeelding origineel

Afbeelding met een fotolijst van Paintshop

Daarom gaan we aan de hand van een oefeningetje uitleggen hoe je je eigen fotolijst kan maken.

* Open een afbeelding naar keuze.
* Voeg een randje toe aan je afbeelding: Afbeelding --> Randen toevoegen. Stel de kleur in op een contrasterende kleur tenopzichte van de buitenkanten van de afbeelding. Stel je breedte in op pixels, symmetrisch en stel je breedte in op 10 pixels. Voor de kleur heb ik geel gekozen, omdat dit niet voorkomt aan de randen van de foto.
* Klik ok en je krijgt je foto met een gele kader.
* Selecteer met de toverstaf nu je kader met de instellingen: Vervangen / RGB-waarde / Tolerantie = 0 / Aaneengesloten / Doezelen = 0 / Antia-alias uit.
* Kopiëer de selectie: Bewerken --> Kopiëren
* Plak nu de selectie als een nieuwe laag: Bewerken --> Plakken als Nieuwe Laag.
* Vul nu de selectie naar keuze met het Gereedschap Vlakvulling (het emmertje). Ik heb gekozen voor voorgrondkleur op verloop (1e vakje onder de voorgrondkleur de 2e selectie) en de kleur (even klikken op de voorgrondkleur) ingesteld op: stijl: Lineair / Aarde 3 (het pijltje naast het hoofdvak) / Hoek: 45 / Herhaling: 3 / Textuur uitgevinkt .
* Ga nu naar Effecten --> 3D-effecten --> Afschuining binnen.
* Stel daar in naar keuze. Ik koos Afschuining 2 / Afbeelding Effenheid: 22 / Diepte: 4 / Hoek: 15 / Ambiance: 19 / Intensiteit: 45 / Glinstering: 44 / Stand Lichtbron: 31 / Kleur: wit
* Als je Voorbeeld op afbeelding aanvinkt, kan je direct zien hoe het wordt. Pas desnoods de instellingen aan naar eigen keuze.
* Deselecteer nu je lijst: Selecties --> Niets selecteren.
* Geef naar keuze een slagschaduw aan je lijstje: Effecten --> 3D-effecten --> Slagschaduw. Speel daar even met kleur en instellingen en zorg dat het vakje Voorbeeld op afbeelding is aangevinkt.
* Herhaal nu de handeling vanaf punt 2. en Stel alles in naar keuze (een beetje effen ertussen een nieuw fantasietje...)

Dit is mijn resultaat:

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie