Waterspiegeling

Oefening baart kunst...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Waterspiegeling

Bericht door jangske » 15 jun 2017, 12:10

Je kunt in PSP een mooie waterspiegeling maken.

Voor deze oefening heb je de volgende afbeelding nodig:

Afbeelding
even rechtsklikken en opslaan als...

  1. Open de afbeelding in PSP (of gebruik een ander plaatje, geschikt voor deze tutorial).

    Afbeelding

  2. Maak een nieuwe afbeelding met een transparante achtergrond. De breedte van de nieuwe afbeelding moet gelijk zijn aan de afmeting van de afbeelding van de blokhut (of de door jouw gekozen afbeelding.
    Maak de hoogte ongeveer 225 pixels hoger. In dit geval is het originele plaatje 334 x 250. De nieuwe afbeelding wordt 334 x 475 pixels.
    Kopiëer de afbeelding van de blokhut als een nieuwe laag naar de nieuwe afbeelding.Nu moet het plaatje hierin gekopiëerd worden. Sleep hem op de juiste plek.

    Afbeelding

  3. Om de lagen uit elkaar te houden is het handig om elke laag een eigen naam te geven. Dit kun je doen bij Palet lagen.
    Klik met de rechter muisknop op de laag Raster 2 en ga naar Naam wijzigen. Noem de laag: huisje.
    Noem de laag Raster 1: achtergrond. Het Palet lagen moet er uitzien zoals hiernaast.
    TIP: Onder Materiaal zie je maar een stukje van het palet Lagen. Sleep hem met de linker muisknop ingedrukt naar het werkblad om het volledige palet Lagen te zien.

    Afbeelding

  4. Klik met de rechter muisknop op de laag bovenplaatje in het Palet Lagen en open een nieuwe rasterlaag. Noem deze laag: uitsmeren.

    Afbeelding

  5. Verplaats de laag "uitsmeren" onder de laag "bovenplaatje". Dit kun je onder andere doen door met de rechter muisknop op de laag te klikken en te kiezen voor Schikken > Omlaag verplaatsen.

    Afbeelding

  6. Zorg dat laag uitsmeren actief is.
    Met het gereedschap penseel trek je een horizontale lijn langs de onderkant van het plaatje.
    Zet de instellingen zoals op het plaatje hieronder. Zoom indien nodig in op de afbeelding.
    • Kleur: zwart
    • Vorm: rond
    • Grootte: 4
    • Hardheid: 0
    • Stap: 25
    • Dekking: 100
    • Dichtheid: 100
    Tip: voor een mooie rechte lijn klik met de linker muisknop links onder het plaatje. Houd de shifttoets ingedrukt en klik vervolgens rechts in de hoek onder het plaatje.
    Eventueel kun je met gereedschap Verplaatsing de lijn tegen de afbeelding aanschuiven.

    Afbeelding

  7. Ga nu naar gereedschap Uitsmeren en zet de instellingen als volgt.
    • Vorm: rond
      Grootte: variërend tussen 4 en 9
    • Hardheid: 89
    • Dekking: 74
    • Stap: 25
    • Dichtheid: 74
    Ga nu hier en daar over de zwarte lijn heen en smeer de lijn wat uit, zodat de oever een wat natuurlijker aanzicht krijgt.
    Tip: Het is handig om voor de bewerking de laag "bovenplaatje" even onzichtbaar te maken, dan kun je beter zien hoe je uitsmeert.

    Afbeelding

  8. Klik bij Palet lagen op het oog van de laag achtergrond. Ga dan naar Lagen > Zichtbare lagen samenvoegen.
    Klik nogmaals op het oog van de laag achtergrond om deze weer zichtbaar te maken.

  9. Je hebt nu alleen de onderrand van de zwarte lijn uitgesmeerd. Doe nu hetzelfde aan de bovenkant van de zwarte rand, zodat ook dit geen strakke lijn meer is.

    Afbeelding

  10. Klik met de rechter muistoets op de laag samengevoegd en kies voor Dupliceren. Ga naar Afbeelding > Omdraaien.
    Het resultaat moet er ongeveer uitzien zoals op het plaatje hiernaast. Zorg dat de weerspiegeling overeenkomt met het originele plaatje door het iets naar beneden te trekken met gereedschap Verplaatsing.
    Een echt 'watereffect' zie je nog niet. Hier zijn nog een aantal handelingen voor nodig.

    Afbeelding

  11. Ga hiervoor naar Afbeelding > Vervaging > Bewegingsvervaging. Zet de hoek op 180 graden en de Kracht op 30.
    Schuif met gereedschap verplaatsing de spiegeling weer iets naar boven. Laat daarbij vooral bij het donkere gedeelte van de rand ietsje wit over. Dat geeft net een iets natuurlijker effect.
    Nu begint het al echt op een waterspiegeling te lijken.
    LET OP: voeg de lagen nog niet samen, want in het volgende deel ga je een animatie maken, waardoor een echte rimpeling in het water komt.

    Afbeelding

  12. Sla de afbeelding op als een *.pspimage, zodat alle lagen blijven bestaan en je geen risico loopt om het werk te verliezen

Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie