Paint Shop Pro X2 in beeld

Allerlei nuttige uitleg over het programma...
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Bericht door jangske » 14 jun 2017, 22:15

Tekst

Tekst toevoegen
In PSP hebben we drie types tekst die we kunnen toevoegen: "Vector", "Selectie" en "Zwevend".
Selectie hadden we reeds gezien in een vorige les.
Zwevend zal de tekst plaatsen in een rasterlaag en zal hierdoor later niet meer kunnen worden gewijzigd. Dus gebruik zwevende tekst enkel wanneer je zeker bent dat je deze later niet meer wenst te wijzigen.
Als derde type hebben we nog de Vectortekst.
Deze is het meest veelzijdige type tekst omdat je de teksttekens op ieder gewenst moment kunt bewerken.

Om tekst toe te voegen aan onze afbeelding selecteren we het gereedschap "Tekst" in de gereedschapbalk, kiezen het type "Vector" in de optiebalk en klikken in de foto.
Dit opent het venster "Tekstinvoer".
Voor de opmaak van de tekst gebruiken we de opties in de optiebalken we kiezen een randkleur en een opvulkleur in het palet "Materialen".
Al de opties in de optiebalk ga ik niet bespreken, dit lijkt me nutteloos. Wat ik echter wel kan vertellen is wanneer je de opmaak van tekst wil wijzigen, je deze tekst moet selecteren in het venster "Tekstinvoer".
Wijzig je tekst of de opmaak, wordt dit toegepast in de foto. Dit vind ik wel handig, zo kunnen we onmiddellijk zien hoe onze tekst er zal uitzien in de foto.

Afbeelding

Tekst wijzigen
We kunnen op elk moment de tekst en de opmaak van vectortekst wijzigen.
Selecteer hiervoor eerst de vectorlaag met de tekst in het palet "Lagen".
Plaats de cursor over de tekst en wanneer deze wijzigt in een letter A met vierkante haken [A], klik je de tekst.
Dit opent opnieuw het venster "Tekstinvoer".
Zoals dus eerder gezegd, om de opmaak of de tekst te wijzigen, selecteer je eerst de tekst in dit venster.
Door middel van de blokjes aan de rand van het tekstkader kun je de afmetingen wijzigen.
Wens je de positie van het tekstkader te wijzigen, plaats je de cursor in het midden van het kader en wanneer deze verandert in een vierdelig pijltje, sleep je deze naar de gewenste positie.

Afbeelding

Tekst op pad
Om vectortekst op een pad, te plaatsen hebben we pad nodig, meer bepaald een vectorpad.
Dit pad kan open zijn zoals een lijn, maar kan ook gesloten zijn zoals een ovaal of rechthoek.
Zo lang het maar een vectorobject is, is PSP tevreden.

In dit voorbeeld teken ik met het gereedschap "Ovaal" een vectorobject. Het is langs dit ovaal dat ik mijn tekst wil uitlijnen.
Vervolgens selecteer ik het gereedschap "Tekst" en plaats de muisaanwijzer aan de rand van het ovaal. Van zodra dat deze wijzigt in een A met een boog eronder klik ik en het venster "Tekstinvoer" verschijnt.
Van zodra je begint te typen, verschijnt de tekst in de afbeelding. Ook van deze tekst kun je de opmaak steeds wijzigen door te klikken op de tekst, en hierdoor het vak "Tekstinvoer" terug te openen.
Om de tekst te verplaatsen rond het pad plaats je de muisaanwijzer in het midden van het
tekstkader (2), en sleep je dit naar de gewenste positie.
Je kunt de tekst slepen naar gelijk welke positie die je wenst, zolang deze zich maar rond het pad bevindt.
Sleep je een tekst bijvoorbeeld helemaal naar boven in de afbeelding, dan zal deze zich bij het loslaten van de muisknop opnieuw positioneren rond het pad.

Afbeelding

Pad omkeren
Ik kan me voorstellen dat je niet steeds de tekst boven of omgekeerd rond een vectorvorm wil plaatsen.
Om dit te verhelpen doe je het volgende:
Teken de cirkel, ovaal, lijn of welke vorm dan ook, zolang het maar een vectorvorm is.
Met de vorm geselecteerd klik je "Objecten" in de menubalk, en kies je "Omzetten in pad" in het drop-downmenu.
Selecteer het pengereedschap in de gereedschapbalk, rechtsklik de vectorvorm, en kies in het pop-upmenu "Bewerken" - "Pad omkeren".
In de optiebalk geef je in het vak "Verschuiving" een positief getal in wanneer je de tekst in het ovaal wenst, en een negatief getal wanneer je deze buiten het ovaal wil.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Bericht door jangske » 14 jun 2017, 22:15

Tekenen (1)

Vormen
In PSP hebben we een aantal vooraf ingestelde vormen waarmee we kunnen tekenen.
Zo hebben we de rechthoek, het ovaal en de ster, maar we hebben ook een aantal anderen.
Al deze vinden we onder het gereedschap "Basisvorm".

Afhankelijk van de gekozen vorm heb je een aantal opties in de optiebalk.
Al dezen lijken me wel duidelijk, misschien het enige wat ik hierover kan zeggen is dat wanneer je het vakje "Tekenpunten weergeven" aanvinkt, je de vorm kunt wijzigen door te klikken en te slepen met de tekenpunten. En, ook belangrijk, plaats elke vorm op zijn eigen vectorlaag.
Dit maakt het makkelijk wanneer je later een bepaalde vorm wil aanpassen, of de rangorde van de verschillende vormen wil wijzigen.
Hoe je de rangorde van verschillende lagen wijzigt denk ik zul je wel al weten, maar voor alle zekerheid, je klikt en sleept deze in het palet "Lagen" naar de gewenste plaats.

Afbeelding

Vormen opslaan
Heb je zelf een vorm gemaakt die je later nog wil gebruiken, kun je deze opslaan.
Rechtsklik de vorm, kies "Exporteren" en klik " Vorm".
Geef een naam in het dialoogvenster dat verschijnt, en klik de knop OK.

Afbeelding

De volgende maal je de verschillende basisvormen opent, zal je vorm er tussen staan.

Afbeelding

Mochten er onder jullie zijn die zich afvragen hoe ik deze vorm heb gemaakt, heel simpel:
Teken een cirkel met gele achtergrond en zwarte rand.
Teken een tweede cirkel op dezelfde vectorlaag met zwarte rand en zwarte achtergrond.
Teken een sterretje met dezelfde kleurinstellingen en ook op dezelfde vectorlaag.
Ten laatste teken je nog een zwart ovaal, ook op dezelfde vectorlaag.
Selecteer alle vormen, vier dus, met het selectiegereedschap, rechtsklik de afbeelding, en kies "Groeperen" in het drop-downmenu.

Eénmaal alle vormen zijn gegroepeerd rechtsklik je de gegroepeerde vorm, kies je Exporteren en de rest weet je al.
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Bericht door jangske » 14 jun 2017, 22:16

Tekenen (2)

Het Pengereedschap (1)
In deze les ga ik je proberen uitleggen hoe het pengereedschap werkt in PSP. Meer nog, ik ga een selectie maken door middel van het pengereedschap samen met een alfakanaal.

Het eerste wat je doet na het openen van de foto, is het gereedschap "Pen" selecteren in de gereedschapbalk (1).
Vervolgens selecteer je het gereedschap "Van punt tot punt tekenen (Bézier curven)" in de optiebalk (2) en maak je de achtergrondkleur transparant, door op de betreffende knop te drukken (3).
Klik vervolgens in de foto waar je de lijn wil beginnen, en sleep de cursor in de richting die de lijn moet volgen (4). Hiermee bepaal je de stuurlijnen van dit tekenpunt.

Afbeelding

Klik in de afbeelding om het tweede tekenpunt te bepalen en sleep de stuurlijn tot je de juiste vorm van de lijn hebt bereikt. In dit geval dus tot deze de rand van het ondertasje volgt.

Afbeelding

Omdat we in de volgende lijn een heel andere kant opwillen, namelijk naar boven en niet naar rechts, moeten we het tekentype van het laatste tekenpunt wijzigen in een vectorhoek.
Rechtsklik hiervoor het tekenpunt, kies "Tekenpunttype" in het drop-downmenu en klik
"Vectorhoek" (1).
Dit zal je toelaten de naar rechtswijzende stuurlijn naar boven te verplaatsen (2).

Afbeelding

Klik het derde tekenpunt en sleep de stuurlijnen nogmaals tot je de juiste vorm van de lijn hebt bereikt.
Moet je de richting van de stuurlijn wijzigen voor het volgende tekenpunt, vergeet dan niet eerst het stuurpunt in een vectorhoek te wijzigen.
Herhaal deze handelingen tot je terug bent bijna bij het eerste tekenpunt.

Afbeelding

Het laatste tekenpunt plaatsen we zo dicht mogelijk bij het eerste tekenpunt en slepen de stuurlijn tot we de juiste vorm van de lijn hebt bereikt.
Vervolgens zoomen we in op de afbeelding, en plaatsen het laatste tekenpunt over het eerste tekenpunt.
Wanneer de cursor de tekst "verbinden" toont, laten we de muisknop los.

Afbeelding

We hebben nu een volledige vectorlijn rond het kopje getekend.
We gaan verder in de volgende les.
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Bericht door jangske » 14 jun 2017, 22:16

Tekenen (3)

Het Pengereedschap (2)
Ok, eerst slaan we de afbeelding op als .pspimage.
Met de vectorlaag nog steeds geselecteerd klikken we de knop "Materialen verwisselen".
Dit geeft onze getekende vorm een opvulkleur.

Afbeelding

Klik de letter "S" op je toetsenbord om het selectiegereedschap te selecteren.
Hou de toetsencombinatie CTRL+A ingedrukt en klik éénmaal in de foto, maakt niet uit waar.
Het kopje koffie, of beter gezegd de vorm van het kopje koffie is nu geselecteerd.

Afbeelding

We slaan deze selectie op als alfakanaal. Klik hiervoor op de knop "Selecties" in de menubalk.
Kies "Selectie laden/opslaan" in het drop-downmenu, en klik "Selectie opslaan in alfakanaal".

Selecteer de achtergrond laag, klik de toetsencombinatie Ctrl+C op je toetsenbord om te kopiëren, en klik de toetsencombinatie Ctrl+V om het gekopieerde te plakken in een nieuwe laag.
De twee bovenste overtollige lagen mag je verwijderen.

Afbeelding

Om dit allemaal te doe in Photoshop is het iets makkelijker, maar zoals je ziet kan het ook in Paint Shop Pro.
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Bericht door jangske » 14 jun 2017, 22:17

Schilderen

Kleuren mengen
Bij elke ezel, schildersezel bedoel ik dan, hoort een schilderspalet.
In het schilderspalet mengen we verschillende kleuren tot een nieuwe kleur.
In Paint Shop Pro kunnen we dit ook, we kunnen deze nieuwe kleuren zelfs opslaan, iets wat we niet kunnen met onze ezel en het bijbehorende palet.

Om kleuren te mengen openen we het palet "Mengen".

Bovenaan het mengpaneel hebben we drie knoppen:
Met de eerste "Plaatjespenseel menger" (1) brengen we een kleur aan in het schilderspalet.
Met de tweede "Mes van menger" (2) mengen we de verschillende kleuren op het schilderspalet.
En met de laatste knop "Pipet van menger" (3) kiezen we de kleur waarmee we willen werken.

Afbeelding

Het eerste wat we doen is een aantal kleuren aanbrengen in het schilderspalet.
Kies een kleur in het palet Materialen, kies vervolgens het gereedschap "Plaatjespenseel menger" en breng een beetje van deze kleur aan op het schilderspalet.
Kies een tweede kleur in het palet "Materialen" en doe hetzelfde voor deze kleur (1).
Heb jij nog meerdere kleuren die je wil toevoegen, geen probleem, herhaal deze handelingen.

Vervolgens mengen we deze twee kleuren.
Selecteer het "Mes van menger" en klik en sleep het penseel over de twee kleuren (2).
Zoals je ziet krijgen we een oranje kleurtje.

Vervolgens selecteer je de knop "Pipet van menger" (3), plaats je de pipet over de gemengde kleur die je wil gebruiken (3), en je klikt.
Klik je met de linkermuisknop wordt deze kleur ingesteld voor de voorgrond en de rand (4).
Klik je met de rechtermuisknop selecteer je een kleur voor de achtergrond en de vulling.

Afbeelding

Wens je een schilderspalet op te slaan, pagina noemen ze dit eigenlijk in PSP, klik je het naar rechtswijzend pijltje onderaan het palet "Menger" (1), en kies je "Pagina opslaan".
In het dialoogvenstertje dat verschijnt geef je deze een naam.
Eénmaal je een pagina hebt opgeslagen kun je deze steeds openen door hetzelfde pijltje te klikken, maar dan te kiezen voor de optie "Pagina laden".
Wat de rest van deze opties doen in dit drop-downmenu lijkt me overduidelijk.

Afbeelding

Wat de rest van de knoppen doen onderaan het paneel "Menger" lijkt me ook duidelijk.
Enkel misschien de derde knop "Navigeren", deze opent de pagina waarin je kunt navigeren door te klikken en te slepen met het navigatiekader.
Je pagina is namelijk heel wat groter dan wat je te zien krijgt in het palet "Menger".
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Bericht door jangske » 14 jun 2017, 22:17

Tips en Effecten

Voorbeeld
Veel over de verschillende effecten ga ik in de cursus niet vertellen, deze zijn allen zo makkelijk uit te voeren, dat ik hier niet teveel tijd aan wil verspillen.

Wat ik wel kan vertellen is, wanneer je verschillende foto's open hebt, zoals in dit geval drie, je met deze foto's kunt schilderen als patroon.

Voorbeeld:
Open de drie foto's uit les 37 die je hebt kunnen downloaden voor deze cursus.
Maak een nieuw bestand, met of zonder achtergrond, dat maakt niet uit.
Klik de knop "Eigenschappen voor voorgrond..." in het palet "Materiaal".

Afbeelding

In het dialoogvenster "Eigenschappen materiaal" kies je het tabblad "Patroon".
Klik jet naar benedenwijzend pijltje naast het voorbeeld zodat het venster met de verschillende patronen opent.
Zoals je opmerkt verschijnen de geopende foto's in het venster met patronen.
Kies diegene waarmee je wil schilderen, en klik OK om het dialoogvenster "Eigenschappen materiaal" te sluiten.

Afbeelding

Schilder met het penseel of gelijk welk schildergereedschap in de rasterlaag.
Zoals je zult zien, je schildert met de foto die je had geselecteerd als patroon.

Herhaal dit voor de rest van de foto's.
Maak voor alle foto's een verschillende rasterlaag aan, op die manier kun je de verschillende lagen voorzien van verschillende effecten, en kun je deze afzonderlijk van positie wijzigen.

Alles hangt af van je eigen inspiratie.
Zoals je opmerkt in bovenstaande afbeelding, had ik op het moment van tekenen weinig van dat.
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Bericht door jangske » 14 jun 2017, 22:18

Foto's optimaliseren voor het Net

Optimalisatie jpg
Dat er veel verschillende formaten zijn waarin we een afbeelding kunne opslaan, zul je wel al hebben gemerkt.
De meest gebruikte voor het Internet zijn echter GIF, JPG en PNG.
De enige twee waarmee we de achtergrond transparant kunnen laten zijn PNG en GIF.
JPG kan dit niet. Sla je een afbeelding op met een transparante achtergrond als jpg, dan zal deze achtergrond wit kleuren.
JPG en PNG zijn uitermate geschikt voor foto’s.
PNG gebruik je wanneer er totaal geen verlies aan kwaliteit mag optreden in je foto, JPG gebruik je beter wanneer het downloaden van een afbeelding in je Internetpagina een beetje sneller moet verlopen.
Met andere woorden een PNG bestand zal altijd groter zijn dan een JPG bestand, in kilobytes bedoel ik dan. En hoe meer KB's, hoe langer het duurt eer deze verschijnt op je pagina.

Om een jpg-foto te optimaliseren voor het Internet klik je de knop "Bestand" in de menubalk, kiest "Exporteren" in het drop-downmenu, en klikt de optie "JPEG-optimalisatie".

Dit opent een dialoogvenster met drie tabbladen waarvan het tabblad "Kwaliteit" is geselecteerd.
In dit tabblad bepalen we de compressiewaarde voor ons bestand. Hoe hoger we deze instellen, hoe slechter de kwaliteit van de foto, maar ook hoe lager de grootte in KB's.
Dus hier moet je de gulden middenweg zoeken.
Het vak "Chroma-subsampling" laat je best voor wat het is, namelijk "Geen".

In het tweede tabblad, "Indeling", bepalen we de codering van de jpg-file, "Standaard" of "Progressief".
Deze keuze beïnvloed de weergave bij trage verbindingen, bvb iemand die je site bezoekt met een 56k-modem zal het verschil tussen "Standaard" of "Progressief" merken. Hoe dit verschil in weergave is, wordt weergegeven in de voorbeeldvenstertjes.

In het derde tabblad worden de verschillende downloadtijden weergegeven voor de verschillende modems.

Voor wie liever werkt met een Wizard, met andere woorden waar je alles stap voor stap wordt gevraagd, kan klikken op de knop "Wizard gebruiken". Deze zal je in drie stappen door de verschillende instellingen leiden, of is het lijden?
Trouwens wie gebruik maakt van de Wizard krijgt in de tweede pagina meer uitleg over "Chroma-subsampling", mocht je dit al moeten weten.

Afbeelding

Zijn al je instellingen ingegeven, klik je de knop OK, of klik je de knop "Voltooien" in het laatste venster van de Wizard.
PSP zal een dialoogvenster openen waarin je navigeert naar de plaats waar je het bestand wil opslaan. Wanneer je kijkt bovenaan het dialoogvenster zie je dat PSP een kopie zal opslaan en het origineel laten zoals het was.
Dit kun je zien in het venster dat wordt geopend.
Sla je dit dan op in dezelfde map, onder dezelfde naam, dan wordt natuurlijk het origineel overschreven. Maar zo dom zijn we natuurlijk niet en kiezen een andere locatie om het bestand op te slaan.

Afbeelding

Optimalisatie en transparante Gif
Voor de optimalisatie van een GIF-bestand is dit ongeveer hetzelfde, alleen hebben we hier de mogelijkheid het bestand te voorzien van een transparante achtergrond.
Heb je de afbeelding gemaakt met een transparante achtergrond, en je hebt deze ook opgeslagen als een transparante afbeelding, bijvoorbeeld als pspimage, dan kies je voor "Transparantie van bestaande afbeelding of laag".
Heb je echter een achtergrondkleur in je afbeelding kies je voor "Gebieden met deze kleur" en klikt de kleurenkiezer . Dit opent het dialoogvenster "Kleur" waarin je de kleur kiest die je transparant wil maken.

In de tabbladen "Gedeeltelijke transparantie" en "Kleuren" hebben we nog een aantal opties die we kunnen instellen.
Ook hier hebben we een Wizard die ons stap voor stap door de verschillende opties leidt.

Optimalisatie en transparante Gif

Voor de optimalisatie van een GIF-bestand is dit ongeveer hetzelfde, alleen hebben we hier de mogelijkheid het bestand te voorzien van een transparante achtergrond.
Heb je de afbeelding gemaakt met een transparante achtergrond, en je hebt deze ook opgeslagen als een transparante afbeelding, bijvoorbeeld als pspimage, dan kies je voor "Transparantie van bestaande afbeelding of laag".
Heb je echter een achtergrondkleur in je afbeelding kies je voor "Gebieden met deze kleur" en klikt de kleurenkiezer . Dit opent het dialoogvenster "Kleur" waarin je de kleur kiest die je transparant wil maken.

In de tabbladen "Gedeeltelijke transparantie" en "Kleuren" hebben we nog een aantal opties die we kunnen instellen.
Ook hier hebben we een Wizard die ons stap voor stap door de verschillende opties leidt.

Optimalisatie en transparante Gif
Voor de optimalisatie van een GIF-bestand is dit ongeveer hetzelfde, alleen hebben we hier de mogelijkheid het bestand te voorzien van een transparante achtergrond.
Heb je de afbeelding gemaakt met een transparante achtergrond, en je hebt deze ook opgeslagen als een transparante afbeelding, bijvoorbeeld als pspimage, dan kies je voor "Transparantie van bestaande afbeelding of laag".
Heb je echter een achtergrondkleur in je afbeelding kies je voor "Gebieden met deze kleur" en klikt de kleurenkiezer . Dit opent het dialoogvenster "Kleur" waarin je de kleur kiest die je transparant wil maken.

In de tabbladen "Gedeeltelijke transparantie" en "Kleuren" hebben we nog een aantal opties die we kunnen instellen.
Ook hier hebben we een Wizard die ons stap voor stap door de verschillende opties leidt.

Afbeelding

En ook hier zal PSP na het klikken van de knop OK, of het klikken op de knop "Voltooien" een kopie opslaan en het origineel laten zoals het was.
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Bericht door jangske » 14 jun 2017, 22:18

Foto's delen (1)

Afdrukken
Voor je begint met het afdrukken van je foto's moet je eerst de afbeeldingresolutie weten (deze wordt gemeten in pixels per inch (ppi)), en je printerresolutie (deze wordt gemeten in dots per inch (dpi)).

Het beste kun je rekening houden met de resolutie van de printer wanneer je een resolutie kiest voor de afbeelding. Dit om de éénvoudige reden dat we deze van de afbeelding kunnen aanpassen, en deze van de printer niet.

In geef je een aantal richtlijnen van Paint Shop Pro:
• Gebruik een afbeelding met een resolutie van 72 tot 120 ppi voor een 300 dpi-printer.
• Gebruik een afbeelding met een resolutie van 125 tot 170 ppi voor een 600 dpi-printer.
• Gebruik een afbeelding met een resolutie van 150 tot 200 ppi voor een 1200 dpi-printer.

Om de resolutie van je afbeelding te wijzigen open je deze uiteraard eerst, je klikt "Afbeelding" in de menubalk, en je kiest "Formaat wijzigen" in het drop-downmenu.
In het dialoogvenster dat verschijnt verwijder je het vinkje voor de tekst "Nieuwe resolutie met".
Wat je moet weten voor een correcte afdruk is het aantal dpi van je printer.
Eénmaal je dit weet, kun je het ppi ingeven voor je foto.
Afhankelijk van het ingegeven ppi zullen de vakken "Breedte" en "Hoogte" zich aanpassen.
Je kunt deze eventueel nog lichtjes wijzigen, zolang de waarden van het ppi de waarde van het dpi van de printer niet overschrijdt, althans volgens PSP.

Afbeelding

Klik op de knop OK wanneer deze instellingen zijn ingegeven

Nu, om te printen hebben we ook een aantal mogelijkheden. We kunnen één foto afdrukken of we kunnen meerdere foto's afdrukken.
In het eerste voorbeeld ga ik voor het afdrukken van één foto.
Klik hiervoor "Bestand" in de menubalk, en kies afdrukken. Of, een tweede manier is het "Studiecentrum" te openen, te klikken op "Afdrukken en delen" en te kiezen voor "Eén foto afdrukken".
In beide gevallen opent dit onderstaand dialoogvenster waarin we drie tabbladen hebben: "Plaatsing", "Opties" en "Sjabloon".
Bovenaan het dialoogvenster wordt de geselecteerde printer weergegeven. Heb jij meerdere printers klik je de knop "Printer" en kies je een andere.

Onder het tabblad "Plaatsing" hebben we een aantal opties.
Aan de linkerzijde in het vak "Exemplaren" geven we het aantal stuks in dat we van onze foto willen afdrukken.
Daarnaast in het vak "Oriëntatie" selecteren we of we deze pagina "Staand" of "Liggend" willen afdrukken. (Rechts daarvan zie je voorbeeld).
Daaronder kunnen we de grootte en de positie van de foto op het blad instellen.
Opgelet! Wijzig je de schaal zal dit de kwaliteit van de afdruk niet ten goede komen.
Rechts daarnaast hebben we de mogelijkheid de foto passend op de pagina te maken, wat in dit geval de schaal van de foto zal vergrootten, wat dan resulteert in een slechtere kwaliteit. De foto te centreren of linksboven te plaatsen wat me duidelijk lijkt.
En de foto aangepast te verschuiven. Selecteer je deze optie, dan kun je de positie ingeven in de vakken "Verschuiven links" en "Verschuiven boven".

Afbeelding

Onder het tabblad "Opties" kunnen we nog kiezen voor "Afdrukuitvoer" en "Kleuropties" welke me duidelijk lijken. En de optie "Afdrukmarkeringen welke handig zijn wanneer we de foto moeten uitknippen.

En onder het tabblad "Sjabloon" hebben we de mogelijkheid de foto af te drukken op een sjabloon, maar hierover vertel ik je meer in de volgende les.


Klik de knop "Afdrukken" wanneer je klaar bent met je instellingen in te geven.
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Bericht door jangske » 14 jun 2017, 22:19

Foto's delen (2)

Afdrukken met sjablonen
Wanneer je één of meerdere foto's verschillende keren wil afdrukken op één pagina, kun je gebruik maken van sjablonen.
Open de foto ('s) die je wil afdrukken.
Dit hoeft niet, kun je later ook, maar in dit voorbeeld open ik eerst de foto's.
Vergeet niet het formaat van de foto's aan te passen (zie vorige les).

Klik de knop "Bestand" in de menubalk en kies "Afdrukweergave" in het drop-downmenu.
Dit opent, wat had je gedacht, het venster "Afdrukweergave".

Afbeelding

Bovenaan het venster vinden we de menubalk.
Aan de linkerzijde van het venster vinden we de foto's die we eerder hadden geopend in PSP.
In het midden hebben we de standaard lay-out van ons blad papier.
Eén manier om foto's toe te voegen aan dit sjabloon, is deze te klikken en te slepen op het blad papier.
Je kunt zoveel foto's toevoegen aan het blad dat je zelf wil.
Je kunt meerdere kopijen van één foto toevoegen aan het blad papier.
Eénmaal de foto op het papier, kun je dit verplaatsen naar de positie die je wenst door te klikken en te slepen, en je kunt de afmetingen wijzigen door te klikken en te slepen met de blokjes aan de rand van de foto.

Een tweede, en meer efficiënte manier om te werken met sjablonen, is de knop "Sjabloon openen" te klikken in de menubalk bovenaan.
Dit opent een dialoogvenster met verschillende vooraf ingestelde sjablonen.

Afbeelding

Aan de linkerzijde hebben we een aantal categorieën (1).

Rechts daarvan vinden we een aantal voorbeelden van sjablonen (2) in de gekozen categorie.

Selecteer je een sjabloon, dan krijg je hierover een beschrijving te zien (3).

Klik de knop OK wanneer je een keuze hebt gemaakt.
Dit opent het sjabloon met de verschillende cellen.
Al deze kadertjes noemen we cellen.
De eerste cel in het blad is geselecteerd. Dit zie je door de rode kleur van het kader.
Om een foto toe te voegen aan een cel, dubbelklik je deze in de lijst, of sleep je deze naar de cel.
Wens je meerdere foto's toe te voegen aan het lijstje klik je de knop "Afbeelding openen" in de menubalk, navigeer je naar de foto ('s), en klik je de knop "Openen".

De rest van de knoppen in de menubalk ga ik niet bespreken, deze lijken me allen overduidelijk, vooral dan wanneer je de muisaanwijzer over een knop plaatst.

Afbeelding

Wat ik wel nog kan vertellen is dat wanneer je een foto in een cel selecteert, je de afmetingen van de foto kunt wijzigen door te klikken en te slepen met de blokjes aan de rand. Het gedeelte van de foto dat zich in de cel bevindt zal enkel worden weergegeven (1).

Om het sjabloon met de foto's af te drukken klik je de knop "Afdrukken" in de menubalk.
Om de afdrukweergave te sluiten klik je de knop "Afdrukweergave sluiten".
Wanneer je deze sluit zal PSP je vragen of hij het sjabloon moet opslaan.
Wat je ook antwoord, de afdrukweergave zal worden gesloten, en je keer terug naar PSP.

Foto's mailen
Een andere manier om onze foto's te delen met anderen is door deze te e-mailen.
Een eerste manier hiervoor is het "Studiecentrum" te openen, te kiezen voor "Afdrukken en delen", en te klikken op de optie "E-mailen".
Een tweede en vluggere manier is de knop "Delen via e-mail" te klikken in het palet "Ordenen".
In het dialoogvenster dat verschijnt heb je de keuze de foto('s) te verzenden als "Ingesloten foto's" of als "Bijlage".
Selecteer eerst uiteraard de foto's die je wil mailen, anders weet PSP ook van niks.
Nog veel plezier op deze site...

Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Bericht door jangske » 14 jun 2017, 22:20

Taken Automatiseren

Scripts
Om veel voorkomende handelingen te automatiseren gebruiken we scripts.
Bijvoorbeeld, je hebt regelmatig foto's waarvan je de afmeting moet wijzigen en het effect "Penseelstreken" op wil toepassen.
Wanneer we deze handelingen opnemen in een script, is het enige wat we later nog hoeven te doen, het uitvoeren van het script.
Het eerste wat we doen is het script opnemen.

Klik de knop "Bestand" in de menubalk, kies "Scripts" in het drop-downmenu, en klik "Opname starten".
Vanaf dan wordt elke handeling die je uitvoert in PSP opgenomen.
Voer de eerste handeling uit, het draaien van de foto.
Voer de tweede handeling uit, het toepassen van het effect.
Wanneer al je handelingen zijn uitgevoerd klik je opnieuw de knop "Bestand" in de menubalk, kies je opnieuw "Scripts" in het drop-downmenu, en klik "Stoppen".

Wanneer je nu een foto hebt waarop je deze handelingen wil uitvoeren open je deze foto, je klikt de knop "Bestand" in de menubalk, kies "Scripts" in het drop-downmenu, en je klikt de optie "Uitvoeren".
In het dialoogvenster dat verschijnt selecteer je het script, en klik je de knop "Openen".
Onmidddellijk worden alle handelingen die zijn opgenomen in het script uitgevoerd.

Wanneer je slechts twee handelingen moet toepassen op drie foto's is het misschien te gek hiervoor een script te maken, wanneer je echter 10 handelingen regelmatig moet uitvoeren, kan dit wel eens zijn nut hebben.

Nog makkelijker wordt het wanneer we hiervoor een knop aanmaken in een werkbalk.
Klik hiervoor de knop "Beeld" in de menubalk, en kies "Aanpassen" in het drop-downmenu.
In het dialoogvenster dat verschijnt kies je het tabblad "Scripts" (1).
Je selecteert het zojuist aangemaakte script door op het naar benedenwijzend pijltje te klikken (2).
Je selecteert een icoon dat je wil gebruiken voor dit script (3).
En je klikt de knop "Binden" (4).
Het gebonden script wordt geplaatst in de lijst met gebonden scripts (5).
Klik en sleep dit in de werkbalk (6).
Vanaf nu hoef je enkel deze knop te klikken om het script uit te voeren.

Afbeelding

Batchverwerking
In bovenstaand voorbeeld heb ik je getoond hoe je een script maakt dat je kunt toepassen op één afbeelding.
Maar stel nu dat je tientallen foto's hebt waar je een bepaalt script op wil uitvoeren.
Als we deze één voor één moeten openen, en voor elke foto op het knopje drukken, voel je op het eind van de dag je vinger niet meer.
Om het script uit te voeren op verschillende foto's hebben we een andere optie, namelijk "Batchverwerking".
Klik hiervoor de knop "Bestand" in de menubalk, en kies "Batchverwerking" in het drop-downmenu.
Klik de knop "Bladeren" in het dialoogvenster (1) om te navigeren naar je bestanden.
Selecteer alle bestanden en klik "Selecteren".
Dit plaatst alle bestanden in de lijst met te verwerken bestanden (2).
Dit even ter informatie:
Mochten er in deze lijst nog bestanden hebben gestaan van een vorige batchverwerking, verwijder je deze eerst.

Vervolgens selecteren we het vakje "Script gebruiken" (3) en klikken het naar benedenwijzend pijltje (4) om het script dat we willen toepassen te selecteren (5).
In de sectie "Opslagmodus" kies je een modus.
"Nieuw type" zal de bewerkte bestanden opslaan in een ander formaat.
"Kopiëren" zal van de bewerkte bestanden een kopij maken en de originele laten voor wat ze zijn.
"Overschrijven" zal de originele bestanden overschrijven.
En dan hebben we nog "Opslaan met script". Gebruik deze optie alleen wanneer je weet dat het script een opslagbewerking uitvoert. Zo niet, dan heeft deze optie geen enkele zin.

Naar goede gewoonte kies ik voor de tweede optie "Kopiëren" (6), zo behoud ik steeds het origineel.
In de sectie "Map" blader ik naar de map waar ik de kopijen wil opslaan (7).
En wanneer alles is ingesteld, klik ik de knop "Starten" ( 8 ).

Dit opent een venster waar we de voortgang van batchverwerken kunnen volgen (9).
Wanneer PSP klaar is klik je de knop OK (10).
En nu zijn alle foto's in één keer gewijzigd.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie