Panorama foto maken

Allerlei nuttige uitleg over het programma...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Panorama foto maken

Bericht door jangske » 14 jun 2017, 22:34

Voor dit lesje heb je de onderstaande foto's nodig:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even rechtsklikken op de foto's en opslaan als kiezen, dan heb je ze ook...

Om een panorama foto te maken met een normaal toestel moeten we de volgende richtlijnen voor een goed resultaat volgen.
Als je een fotocamera bezit waar je de belichting en sluitertijd van kunt vastzetten gebruik ik altijd de volgende procedure. Ik stel de camera belichting etc in op het midden van de te maken panorama foto, en zet de instelling vast.
Daarna maak ik de foto’s van links naar rechts en zorg dat ze ongeveer 1/3 overlappen, dit omdat de lens aan de buitenkant de foto een beetje vervormt.
De beste manier is om staande foto’s te maken zodat je de scherpste foto hebt als de panorama foto klaar is.
Als je automatische instellingen gebruikt doe dan de volgende manier.
Stel weer in op het midden van de te maken panorama foto, en de ontspanner half ingedrukt houden.
Ga naar de eerste foto aan de rechterkant en druk nu af, deze foto is dus met de instelling van de middenfoto gemaakt en zo krijg je ongeveer gelijk belichte foto's.
Zorg dat je een punt onthoud waar de volgende foto moet beginnen.
Stel weer opnieuw af op de middelste panorama foto en druk nu volgende foto af.
Ga zo door voor elke foto tot je alle foto’s genomen hebt.

Nu kunnen we de foto’s DSCO1133, DSCO1134 en DSCO1135 ophalen in Paint Shop Pro.
Daarna gaan we naar menu Venster en selecteren documenten met tabs.

Afbeelding

Het voordeel is dat je nu de nummervolgorde van de foto’s kunt zien en minder gauw in de war raakt.

Afbeelding

In menu afbeelding/ afbeelding gegevens kun je de grootte van een foto vinden.

Afbeelding

Zie onderstaand scherm.

Afbeelding

We gaan nu naar menu bestand nieuw.

Afbeelding

En in het volgende scherm zet ik de breedte op ongeveer 3X de breedte van een foto is in mijn voorbeeld dus ruwweg 6000 pixels en de hoogte 1088.

Afbeelding

Klik op Ok en we hebben een lege foto in ons bewerkingscherm (Image 1).

Afbeelding

We selecteren het tabblad van de eerste foto, en gaan naar menu bewerken kopiëren.

Afbeelding

We sluiten nu de eerste foto.

Afbeelding

En nu staat image 1 weer actief en gaan naar menu bewerken/plakken als nieuwe laag.

Afbeelding

Klik op het gereedschap verplaatsen en sleep de foto netje naar de linker kant.

Afbeelding

We maken de volgende foto actief .

Afbeelding

En doen weer dezelfde kopiëren en plakken als nieuwe laag procedure.
Nu schuiven we de foto’s met het verplaatsen gereedschap netjes op elkaar.

Afbeelding

Mocht de hoogte verhouding niet kloppen kun je met formaat wijzigen dit eventueel iets aanpassen.
De kleuren komen niet overeen en daarvoor gaan we naar menu aanpassen/helderheid en contrast/curven.

Afbeelding

Hier kan ik de helderheid voorzichtig aanpassen.

Afbeelding

Omdat ik toch nog een overgang naar beide foto’s kan zien selecteer ik gereedschap wisser.

Afbeelding

En stel de optiebalk in als onderstaand voorbeeld.

Afbeelding

Nu wis ik over de overgang van de foto’s en je zult een mooier resultaat zien.
We gaan naar menu lagen Samenvoegen/alle lagen samenvoegen.

Afbeelding

Maak de volgende foto actief.

Afbeelding

En kopieer en plak weer op dezelfde manier.
Ik kreeg in mijn voorbeeld maar moeilijk de bankje gelijk, zie onderstaand plaatje.

Afbeelding

De oplossing is simpel houd de Alt toets ingedrukt en met de pijltjes toetsen kun je nu heel minuscuul navigeren.
Wil je sneller navigeren houd dan de Ctrl toets ingedrukt.
Ook moest ik hier weer met de functie curven de helderheid aanpassen en de wisser gebruiken.
Als je klaar bent de lagen samenvoegen en selecteer dan het gereedschap verplaatsen.

Afbeelding

En klik in de optiebalk op aanpassen aan venster.

Afbeelding

Selecteer nu het gereedschap bijsnijden.

Afbeelding

En stel vrije vorm in en snij de foto bij.

Afbeelding

Mocht je na vergroten toch nog een overgang naar een foto zien kun je met het gereedschap uitsmeren dit nog vaag bijstellen.

Afbeelding

Dit is mijn resultaat.

Afbeelding

Ook met het gereedschap klonen en krasjes verwijderen kunnen we de foto verbeteren.
Als laatste paste ik nog foto automatisch verbeteren toe.
Daarna gaan we weer naar menu Venster en halen het vinkje weg bij documenten met tabs.
Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie