vintage collage met als thema kranten

Oefening baart kunst...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

vintage collage met als thema kranten

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 19:23

Deze keer weer eens een vintage collage met als thema kranten.
Lekker knippen en plakken met verschillende textures en natuurlijk komen er weer de nodige Photoshop gereedschappen aan bod.
Naast het penseel en het typgereedschap werk je ook met laagmaskers en het verloopgereedschap.
Ook werk je met menu AFBEELDING AANPASSINGEN.
Ik heb voor deze oefening lekker het internet afgestruind en alles wat je nodig hebt kun je via de link downloaden.

Hieronder zie je wat ik ervan gemaakt heb:

Afbeelding


De materialen vind je hier: https://onedrive.live.com/embed?cid=7AF ... M0-WhN6Ls8


  • Als je alles hebt gedownload kun je beginnen met een nieuw document te openen in Photoshop.
    Ik heb 1920 X 1080, 72 px/inch met een witte achtergrond genomen omdat ik de collage dan als wallpaper kan gaan gebruiken.
    Open het newspaper texture en kopieer of sleep het texture in je document.
    Open dan nr 7 uit de vintage textures set en sleep of kopieer het in je document boven de laag van het newspaper texture.

    Afbeelding
  • Ga in de laag van het newspaper texture staan en ga naar menu AFBEELDING-AANPASSINGEN geef bij bron de naam van je document op en kies als laag de laag van het vintage texture.
    Schuif dan met de vervagen schuif totdat je tevreden bent over het resultaat.
    Hieronder zie je mijn instelling.

    Afbeelding
  • Voeg aan de laag van het vintage texture een laagmasker toe en trek in het laagmasker met je verloop gereedschap een lineair verloop.

    Afbeelding
  • Voeg hierna de 2 lagen van het newspaper texture en het vintage texture samen door CTRL + E in te toetsen terwijl je in de bovenste laag staat.
    Open de foto van de vrouw en kopieer of sleep de foto in je document.
    Schaal de foto een stuk kleiner met je transformatiegereedschap.
    Voeg dan een laagmasker toe aan de laag en haal daarin de achtergrond weg.

    Afbeelding
  • Zet de dekking van je penseel op ongeveer 40% en breng dan met verschillende grunge brushes wat afdrukken in een nieuwe laag.
    Ik heb de kleuren #b9fbc9 #ecabaf en #fbce8d gebruikt maar voel je vrij om je eigen kleurtjes te nemen.
    Open dan het torn newspaper texture en sleep of kopieer het in je document.

    Afbeelding
  • Stem de kleur van het torn newspaper texture af op de samengevoegde laag van het newspaper texture en het vintage texture.

    Afbeelding
  • Zet de laag van het newspaper texture nog even uit.
    We gaan hier later mee door.
    Maak een kleine rechthoekige selectie met je rechthoekige selectie kader en vul de selectie met wit in een nieuwe laag.
    Dupliceer de laag 3 x en schuif de lagen ONDER de laag van de vrouw.
    Roteer en draai en schuif de witte rechthoekjes totdat je zoiets hebt als hieronder te zien is in het voorbeeld.

    Afbeelding
  • Maak een nieuwe laag aan onder de laag van de foto en onder de lagen van de rechthoekjes en zet daarin met zwart een schaduw zoals hieronder te zien is met een zacht zwart penseel.
    Vervaag indien nodig met 10 px Gaussiaans.
    Zet de dekking op ongeveeer 7-10%

    Afbeelding
  • Dupliceer de laag van het torn newspaper 2x zodat je drie lagen hebt.
    Voeg aan iedere laag een laagmasker toe en zet daarin met verschillende grunge brushes afdrukken.
    Hieronder zie je mijn resultaat.
    In de bovenste afbeelding is 1 laag aan en in de onderste afbeelding zijn ze alle 3 aan.

    Afbeelding
  • Tik je tekst met het typgereedschap:

    Afbeelding
  • Voeg dan aan de laag van de tekst de volgende laagstijlen toe:

    Afbeelding
  • NB: de kleur die ik gebruikt heb bij de lijn en de kleurbedekking is #9c5640.
    Zet hierna de vulling van de tekstlaag op 0%


En daarmee ben je dan aan het eind gekomen van deze oefening.

Afbeelding


Met dank aan Jumbojet Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie