3D oog

Oefening baart kunst...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

3D oog

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 19:06

In deze oefening zie je hoe je een oog maakt in 3D.

Deze oefening is enkel voor diegenen die met de versie CS4 Extended of CS5 Extended werken.

Er is niets op te halen deze keer...


We beginnen met het maken van een nieuwe afbeelding met een witte achtergrond (1), afmetingen 500X500.
Verolgens klik je de knop 3D in de menubalk (2), kies je "Vorm van laag" (3) en klik je "Bol" (4).
Dit laatste, de vorm "Bol", ik denk niet dat deze er al was bij de versie CS3, daarom dat deze tip enkel voor de versie CS4 en CS5 is. Mocht ik verkeerd zijn, dan kunnen deze gebruikers ook meedoen natuurlijk.

Afbeelding

Dit maakt van onze witte achtergrond een 3D bol, onze oogbol.
In het lagenpaneel vinden we de structuur waarvan we de "Achtergrond" gaan aanpassen.
Dubbelklik deze laag.

Afbeelding

Dit opent een bestand (1), wat eens ons origineel wit bestand was.
Het is in dit bestand waar we ons oog gaan afwerken.
Het eerste wat we doen is in dit bestand een nieuwe laag maken (2).
Vervolgens, mocht dit niet het geval zijn, stel je de voorgrondkleur en achtergrondkleur in op zwart/wit (3), klik je de knop "Bewerken" (4) in de menubalk en kies "Vullen" in het drop-downmenu.

Afbeelding

In het dialoogvenster dat verschijnt kies je 50% grijs, "Modus" normaal, "Dekking" 100% en klik je de knop OK.

Afbeelding

Dit geeft ons bestand een licht grijs kleurtje (1).
Klik de knop "Filter" (2) in de menubalk, kies "Rendering" (3) in het drop-downmenu,
en klik "Vezels" (4) in het submenu.

Afbeelding

In het dialoogvenster dat verschijnt stel je een variantie in van 15, en een sterkte van 10.
Klik de knop OK.

Afbeelding

Dit vult het bestand met "Vezels" (1).
Klik opnieuw de knop "Filter" (2) in de menubalk, kies deze maal "Vervorm" (3), en klik
Poolcoördinaten (4).

Afbeelding

Selecteer het selectievakje "Rechthoekig naar polair" en klik de knop OK.

Afbeelding

Vervolgens selecteren we enkel het midden van de afbeelding met het gereedschap "Ovaal selectiekader".
De buitenkant van de afbeelding hebben we niet nodig, want wat we gaan maken is de kleur van het oog en de pupil. Dus volgens mij is dit nog altijd rond, en niet vierkant.
Ter informatie:
Om een perfecte cirkel te tekenen die begint in het middelpunt, hou je de Shift-toets ingedrukt, klik en sleep je met de muisaanwijzer, en klik je dan, en dan pas, de Alt-toets op je toetsenbord.

Afbeelding

Maak vervolgens van deze selectie een nieuwe laag.
Klik hiervoor de sneltoetscombinatie Ctrl + J op je toetsenbord.

Afbeelding

De weergave van de vorige laag kun je nu verbergen door het oogicoontje te klikken (1).
Vervolgens selecteer je terug de laag met de pupil in spé (2), en vergrendel je hiervan de transparante pixels door het knopje "Transparante pixels vergrendelen" te klikken (3).

Afbeelding

Klik vervolgens de knop "Filter" (1) in de menubalk. Kies "Vervagen" (2) in het drop-downmenu, en klik "Radiaal vaag" (3).

Afbeelding

In het dialoogvenster dat verschijnt stel je de hoeveelheid in op 30%, en kies je "Zoomen" als "Methode".
Klik de knop OK.

Afbeelding

Vervolgens selecteren we het gereedschap "Verloop" (1), en kiezen het verloop "Voorgrond naar transparant" (2) in de menubalk.
De transparatie mag je nu terug ontgrendelen door deze knop nogmaals te klikken (3).
Selecteer "Radiaal verloop" (4) in de optiebalk, en stel de overvloeimodus in op "Bedekken" (5).
Dit laatste zal de donkere pixels verdonkeren, en de lichte pixels laten voor wat ze zijn.

Afbeelding

Klik en sleep vervolgens vanuit het middelpunt van de afbeelding naar buiten, een aantal keer (1).
Steeds in kleine stukjes.
Je zal een pupil zien verschijnen.

Afbeelding

Vervolgens make we van deze laag een "slim object" (1).
Rechtsklik hiervoor de laag, en kies "Omzetten in slim object".

Afbeelding

Dit laat ons toe het object te schalen (1). Anders zou het wat te groot zijn.
Om het proportioneel te schalen vanuit het middelpunt, hou je de Shift-toets + de Alt-toets op je toetsenbord ingedrukt terwijl je klikt en sleept met een hoekblokje.
Vervolgens gaan we het oog afwerken met o.a. wat kleur.
Klik hiervoor de knop "Laagstijl toevoegen" (2) en kies "Gloed binnen" in het pop-upmenu.

Afbeelding

In het dialoogvenster "Laagstijl" is de stijl "Gloed binnen" reeds geselecteerd.
Kies als overvloeimodus "Lineair doordrukken", stel een dekking in van 60%.
En stel een "Grootte" in van 50 pixels.
Dit zal de rand rond de kleur van het oog een beetje "zwarter" maken.

Afbeelding

Vervolgens kies je de stijl "Kleurbedekking".
Je kiest de kleur voor het oog. Blauw lijkt me wel wat.
Je kiest de overvloeimodus "Zwak licht", en geeft deze een dekking van 100%.
Klik de knop OK.

Afbeelding

Ons oog heeft nu een mooi kleurtje.
Sluit het achtergrondbestand door het x-icoontje te klikken (1).

Afbeelding

Op de vraag of je dit bestand wil opslaan, klik je de knop "Ja".

Afbeelding

Dit brengt ons terug in het 3D oog.
Alleen, de pupil ziet er niet uit. Het is meer een zeppelin dan een pupil.
Dit gaan we wat aanpassen in de achtergrondlaag van de structuur.
Dus dubbelklik "Achtergrond" (1) in het lagenpaneel.

Afbeelding

Dit opent opnieuw het achtergrondbestand.
Klik Ctrl + T op je toetsenbord, en maak de pupil wat smaller door met een zijblokje te klikken en te slepen.
Deze was veel te breed.
Sluit opnieuw het achtergrondbestand, en sla dit op wanneer er om wordt gevraagd.

Afbeelding

OK, nu lijkt het al wat beter op een oog.
Mocht dit bij jou nog niet het geval zijn, Klik je opnieuw de laag "Achtergrond", en probeer je opnieuw.
Je kunt dit achtergrondbestand zoveel keer wijzigen dat jezelf wil.
Met de knop "Object roteren" (1) kun je door te klikken en te slepen in de afbeelding, het oog roteren en op deze manier het langs alle kanten bekijken.
Dubbelklik opnieuw de laag Achtergrond (2). We gaan nog wat adertjes toevoegen.

Afbeelding

Het achtergrondbestand opent, maak een nieuwe laag (1).
Stel de voorgrondkleur in als "Rood" (2).
Kies het gereedschap "Penseel" (3).
Stel een penseeltip in met een grootte van 3 pixels (4).
En teken een aantal adertjes rond het oog (5).
Ben je klaar sluit je het achtergrondbestand (6), en bij de vraag of je dit wil opslaan, klik je de knop "Ja".

Afbeelding

Ons oog is nu klaar.

Afbeelding

Voor wat kun je dit nu gebruiken?
Eigenlijk voor al wat je wil.
Klik en sleep dit in de foto van jouw keuze.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie