Van foto tot tekening

Oefening baart kunst...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Van foto tot tekening

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 18:56

In deze oefening toon ik je een manier om van je foto een tekening te maken
Hiervoor heb je de onderstaande afbeelding nodig:

Afbeelding
even rechtsklikken en opslaan als...

Zoals altijd beginnen we met de foto te openen.
Rechtsklik vervolgens de achtergrondlaag, kies "Laag dupliceren" in het pop-upmenu en noem deze laag "verzadigd".

Afbeelding

Om de verzadiging op deze laag toe te passen klik je de knop "Afbeelding" in de menubalk, kies je "Aanpassingen" in het drop-downmenu, en klik je "Minder verzadiging".
Sneltoetscombinatie hiervoor is Shift + CTRL + U

Afbeelding

Vervolgens dupliceer je de laag "verzadiging" en geeft deze de naam "verzadigd en omgekeerd" (1).
Klik vervolgens de knop "Afbeelding" in de menubalk, kies "Aanpassingen" in het drop-downmenu en klik "Negatief".
Sneltoetscombinatie hiervoor is CTRL + I
Dan zou je nu onderstaande afbeelding moeten hebben.

Afbeelding

Als overvloeimodus kies je "Kleur tegenhouden" (1) voor de laag "verzadigd en omgekeerd" (2).
Dan hebben we dit.

Afbeelding

Met de bovenste laag nog steeds geselecteerd, klik je de knop "Filter"in de menubalk, kies je "Vervagen" in het drop-downmenu, en klik je "Gaussiaans vervagen".
In het dialoogvenster dat verschijnt stel je een straal in. Hiermee doe je wat je wil, maar voor dit voorbeeld lijkt me een waarde 2 of 3 voldoende.
Klik de knop OK wanneer je klaar bent.

Afbeelding

Vervolgens gaan we de twee bovenste lagen verenigen.
Selecteer hiervoor de twee bovenste lagen, en klik de sneltoetscombinatie CTRL + E op je toetsenbord.
Stel de overvloeimodus van deze verenigde laag in als "Lichtsterkte".
Mocht je niet weten hoe je twee onderliggende lagen selecteert.
Selecteer de eerste laag, hou de Shift-toets op je toetsenbord ingedrukt, en klik de tweede laag.
Onze foto is nu al een tekening, maar we kunnen deze nog wat verfraaien door er een filter op toe te passen.

Afbeelding

Klik hiervoor op de knop "Filter" in de menubalk, kies "Artistiek" in het drop-downmenu en klik "Filmkorrel".
Stel de opties in naar jouw wensen. Ik heb gekozen voor "Korrel" 4, "Lichtste gebied" 0, en "Intensiteit" 10.
Klik de knop OK wanneer je klaar bent.

Afbeelding

Onze foto is een mooie tekening geworden. Al zeg ik het zelf.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie