gebogen foto's

Oefening baart kunst...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

gebogen foto's

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 18:51

In deze oefening toon ik je hoe je een foto buigt.
Zoek eerst een mooie afbeelding op het net, of gebruik er eentje van je eigen…

We beginnen met het openen van de foto.
Ik voeg twee lagen toe, de een vul ik met zwart, de ander met wit.
De laag met de foto (3) maak ik een gewone laag, de laag in het wit maak ik de achtergrondlaag (1). en de laag in het zwart (2) plaats ik in het midden.
De vlugste manier hiervoor is de foto te openen en de achtergrondlaag te dupliceren (rechtsklik hiervoor de laag en kies "Dupliceren").
Dan selecteer je terug de achtergrondlaag, je klikt de knop "Selecteren" in de menubalk en je kiest "Alles".
Klik dan de Delete-toets op je toetsenbord. De achtergondlaag is nu wit.
Dan voeg je nog een laag toe, en je klikt de toetsencombinatie Alt + Backspace op je toetsenbord. Dit vult de nieuwe laag met de ingesteld voorgrondkleur, zwart dus.

Afbeelding

Nu moeten we het canvas wat groter maken zodat we wat meer werkruimte hebben.
Klik hiervoor de knop "Afbeelding" in de menubalk, en kies "Canvasgrootte".
In het venster dat verschijnt vergroot je de breedte en de hoogte van het canvas.
Hoeveel dat moet zijn is voor elke foto verschillend. In dit voorbeeld kies ik voor 400 pixels in de breedte en 400 pixels in de hoogte.
Dit geeft me genoeg werkruimte.
Let er enkel op dat het middelpunt van de plaatsing is geselecteerd (1). Dit zal het canvas vanuit het middelpunt vergrootten.

Afbeelding

Dan heb je nu dit.

Afbeelding

Nu gaan we de laag met de foto in, draaien.
Selecteer de fotolaag, klik "Bewerken" in de menubalk, kies "Transformatie", en klik "Roteren 90° rechtsom".
Dan heb je nu dit.

Afbeelding

Nu gaan we de foto een beetje vervormen.
Klik de knop "Filter" in de menubalk, kies "Vervorm", en klik "Schuin".
In het venster dat verschijnt klik je het middelunt van de lijn, en je sleept het blokje dat verschijnt een beetje naar rechts (1).
Hoe mer je dit verplaatst naar rechts, hoe meer de foto zal worden verbogen.
Het voorbeeld (2) zie je trouwens in het venster.
Klik OK wanneer je klaar bent.

Afbeelding

Dan draaien we de foto terug naar de oorspronkelijke staat.
Klik hiervoor de knop "Bewerken" in de menubalk, kies "Transformatie" , en klik "Roteren 90° linksom".

Afbeelding

De laag met de foto kun je verbergen, deze hebben we toch even niet nodig.
Nu doen we hetzelfde maar dan voor de laag met de zwarte rechthoek.
Dus selecteer eerst de laag, klik vervolgens de knop "Bewerken" in de menubalk, kies "Transformatie", en klik "Roteren 90° rechtsom".
Dan heb je nu dit.

Afbeelding

Nu gaan we de zwarte kader een beetje vervormen.
Klik de knop "Filter" in de menubalk, kies "Vervorm", en klik "Schuin".
In het venster dat verschijnt klik je het middelunt van de lijn, en je sleept het blokje dat verschijnt een beetje naar rechts, maar niet zo ver dan wat je bij de foto hebt gedaan.
Klik OK wanneer je klaar bent.

Afbeelding

Dan draai je de rechthoek met de bolle kant naar boven. Klik hiervoor de knop "Bewerken" in de menubalk, kies "Transformatie", en klik "Roteren 90° rechtsom".
Dan gaan we deze rechthoek wat vervagen.
Klik "Filter" in de menubalk, kies "Vervagen" en klik "Gaussiaans vervagen". In het dialoogvenster dat verschijnt stel je de straal in op 5 pixels.
En als dekking voor deze laag lijkt me 45% wel voldoende.
Met deze beide instellingen doe je wat je wilt natuurlijk.

Afbeelding

Maak de laag met de foto terug zichtbaar, en je zal zien dat de foto al aardig is gebogen.

Afbeelding

Om de schaduw wat te verfijnen seleteer je deze laag, je klikt "Bewerken" in de menubalk, en je kiest" Transormatie".
Klik en sleep, terwijl je de Ctrl-toets op je toetsenbord ingedrukt houdt, met de blokjes aan de rand van de schaduw, tot je de gewenste "vorm " hebt bereikt.
Dan klik je gelijk welk gereedschap in de gereedschapbalk, en je bevestigt de vervorming.

Afbeelding

Wens je de foto met zijn schaduw te draaien selecteer je eerst beide lagen, en klik je de knop "Lagen koppelen" (1).
Klik vervolgens de knop "Bewerken" in de menubalk, en kies "Vrije transformatie".
Plaats vervolgens de cursor naast een hoekblokje, en wanneer deze wijzigt in een gebogen dubbele pijl (2), klik en sleep je deze in de richting dat je de foto wilt draaien.

Afbeelding

En als finishing touch kun je nog wat schaduw in de foto toevoegen.
Selecteer hiervoor het gereedschap "Doordrukken" in de gereedschapbalk, en klik en sleep over de rechterzijde van de foto zodat deze een wat donkere belichting krijgt.
Stel de optie "Belichting: "voor het gereedschap "Doordrukken" in naar eigen keuze.

Afbeelding

Wens je deze foto met schaduw nu te gebruiken in een andere foto, koppel dan eerst beide lagen, foto en schaduw, en klik en sleep deze dan in de andere foto.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie