Realistische Regenboog

Oefening baart kunst...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Realistische Regenboog

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 18:50

In deze oefening toon ik je hoe je een realistische regenboog toevoegd aan een foto.

Wat je hiervoor nodig hebt is een foto waar je de regenboog wilt toevoegen, en een blanco witte afbeelding, die dubbel zo groot is.
Ik heb een foto met een breedte van 850 pixels (1), dus maak ik nog een blanco wit bestand (2) van 1700 pixels.

Afbeelding

Ik begin met het maken van de regenboog in het witte blanco document.
Dus selecteer eerst dit document.
Selecteer dan het gereedschap "Verloop" (1), je klikt het naar benedenwijzend pijltje (2) om een verloop te kiezen, en kiest het verloop "regenboog" (3).

Afbeelding

Dan maak je een nieuwe laag aan (1).
En met deze nieuwe laag geseecteerd, klik en sleep je van onder naar boven over een kleine afstand, in het document (2).

Afbeelding

Dan moet je nu dit hebben:

Afbeelding

Met deze nieuwe laag nog steeds geselecteerd, kik je de knop "Filter"(1) , kiest "Vervorm" (2) en klikt "Poolcoördinaten" (3).
Dit opent het venster "Poolcoördinaten" met daarin de regenboog. Wanneer jij deze niet ziet klik je de knop "Uitzoomen" (4).
Klik de knop OK (5).

Afbeelding

Dan heb je nu dit:
Met de laag met de regenboog nog steeds geselecteerd klik je de knop "Ctrl + A" op je toetsenbord, zodat alles wordt geselecteerd.

Afbeelding

Dan selecteer je de foto, maak je een nieuwe laag aan, en plak (Ctrl + V) je de regenboog in deze nieuwe laag.
Klik Ctrl + T op je toetsenbord wanneer je de afmetingen van de regenboog wil aanpassen (1).
Klik Enter op je toetsenbord wanneer je tevreden bent.

Afbeelding

Dan voeg je een laagmasker toe aan deze regenbooglaag. Klik hiervoor de knop "Laagmasker" (1).

Afbeelding

Met het laagmasker geselecteerd (1), klik je de knop "Filter" (2), kies je "Rendering" (3) en klik je "Wolken" (4).

Afbeelding

Dit geeft een al wat meer realistisch beeld van de regenboog.

Afbeelding

Dan moeten we de onderkant van de regenboog verwijderen.
Dit doe je door te schilderen met het penseel in zwart.
Dus selecteer het gereedschap "Penseel" (1) in de gereedschapbalk, kies zwart als voorgrond (2), en verwijder de overbodige delen van de regenboog (3).
De diameter van het penseel mag redelijk groot zijn (60 pixels) in dit geval, en moet een dekking hebben van 100 %.
We willen niet dat er van het onderste deel van de regenboog nog iets overblijft.
Schilder ook niet tot aan de rand, dit doen we in de volgende stap.

Afbeelding

Met een penseel van 20 pixels en een dekking van 50% schilder je over de randen, zodat je een wat realistischa overgang krijgt tussen bomen en regenboog.
Deze instellingen zijn niet voor elke foto gelijk, jij moet maar zien wat er voor jou het beste uitziet.

Afbeelding

Dan wijzig je de overvloeimodus in "Bedekken" (1) en geef je een dekking in van 30% (2).
Deze dekking is ook niet voor elke foto gelijk, dus ook hier moet je een beetje zien wat voor jou het beste is.

Afbeelding

En als laatste bewerk ik nog een beetje de randen van de regenboog met het zwarte penseel en een dekking van 50%.
Nu ziet onze regenboog er al heel wat realistischer uit.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie