Houten kader

Oefening baart kunst...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Houten kader

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 18:49

In deze les leggen we jullie uit hoe je een houten kader maakt.

De afbeelding hieronder is wat we willen bereiken:

Afbeelding

We vertrekken van een lege afbeelding breedte 800 pixels, lengte 1200, achtergrond Wit.
Het eerste wat je doet is de voor en achtergrondkleur instellen (1). Ik kies voor een donker en een lichtbruin. Het donkerbruin wat ik heb gebruikt is #996633 en het lichtbruin is #ffcc33.
Maar hiermee doe je wat je wil.
Het volgende wat je doet is een tweede laag toevoegen en deze de naam "Hout' geven (2).
Daarna selecteren we het "Emmertje" (3) en vullen deze laag met de voorgrondkleur (4).
Dan klik je de optie "Filter" in de menubalk (5), kies je "Rendering" in het drop-downmenu, en klik je de optie "Vezels".
Stel de opties in met de schuifbalken.
Als "Variantie" geef ik 16, en voor de "Sterkte" 55 (6). Maar hiermee doe je ook wat je wil.
Klik OK.

Afbeelding

Ons hout lijkt al op hout.

Afbeelding

Dan passen de breedte van we de "Hout"laag aan. Klik hiervoor Ctrl + T op je toetsenbord, en in de optiebalk selecteer je het midden linkse referentiepunt, en wijzig je de breedte naar 30%

Afbeelding

Dan plaats ik een aantal hulplijnen. Dit is louter om het mezelf makkelijk te maken.
Om deze allen op dezelfde afstand van de rand te krijgen gebruik ik hiervoor het "Rechthoekig selectiegereedshap".

Selecteer het gereedschap, en stel de opties in op "Vste gr.", breedte 125, hoogte ook 125.

Afbeelding

Klik dan ergens in de afbeelding, maakt niet uit waar. Er zal een selectiekader verschijnen met de afmetingen die we hadden ingesteld.
Sleep dit selectiekader naar de rechter bovenhoek van de afbeelding. Simpel klikken en slepen met het selectiekader (1).
Dan plaats je een verticale en horizontele hulplijn rond het selectiekader (2).
Hetzelfde doen we voor de hulplijnen rechts en onderaan.
Plaats eerst het selectiekader in de rechter benedenhoek, en sleep dan de twee andere hulplijnen in hun positie.
Wanneer dit allemaal is bebeurd, zou je zoiets moeten hebben:

Afbeelding

We voegen nog een nieuwe laag toe, en noemen deze "Spoor 1".
Selecteer het "Rechthoekig selectiegereedshap" en stel de opties in op "Vste gr.", breedte 38, hoogte 1200.
Klik vervolgens in de afbeelding, en plaats deze selectie 20 pixels van de linkerrand.
Selecteer het "Emmertje" en vul deze selectie met de voorgrondkleur.


Nu we onze "Spoor 1" laag hebben gevuld met een opvulkleur, kunnen we het selectie verwijderen.
Wat we nu gaan doen is aan deze laag een aantal laagstijlen toevoegen, maar eerst stellen we de vul-optie van deze laag in op 0% (1).
Dan klikken we de knop "Laagstijl toevoegen" en passen de stijl "Schuine kant en reliëf" (2) toe, en daarna de stijl "Verloopbedekking" (3).
Je kunt dezelfde instellingen nemen dan degenen die ik heb genomen, of je kunt zelf wat experimenteren.

Afbeelding

We hebben al 1 spoor in ons kader.

Afbeelding

We gaan er nog een paar bijmaken.
Maak een nieuwe laag, en noem deze "Spoor 2".
Selecteer het rechthoekig selectiekader en maak dezelfde selectie dan dat we hadden gedaan in de laag "Spoor 1". Alleen maak je deze iets minder breed.

Afbeelding

Plaats deze selectie 60 pixels van de rand. En vul deze met de voorgrondkleur.

En tenslotte maken we nog een nieuwe laag aan, en noemen deze "Spoor 3".
Ook deze maken we iets minder breed, bvb 12 pixels.

Afbeelding

We plaatsen deze 20 pixels van het tweede spoor.
En ook deze vullen we met de voorgrondkleur.
Dan zou je dit ongeveer moeten hebben. Ik heb wat ingezoomd zodat je het beter kunt zien.

Afbeelding

Vervolgens gaan we de laagstijlen uit "Spoor 1" kopiëren naar "Spoor 2" en "Spoor 3".
Rechtsklik hiervoor de laag "Spoor 1" en kies "Laagstijl kopiëren" in het drop-downmenu.
Selecteer vervolgens de lagen "Spoor 2" en "Spoor 3", rechtsklik deze, en kies "Laagstijl plakken" in het drop-downmenu.
Dan heb je nu dit:

Afbeelding

We gaan deze "Spoor-lagen" plus de "Hout-laag" kopiëren.
De vlugste manier denk ik, is door deze eerst te groeperen.
Dus selecteer deze vier lagen en klik de optie "Lagen" in de menubalk.
Kies "Lagen groeperen" in het drop-downmenu.

Afbeelding

Geef deze groep de naam "Links".
Rechtsklik deze groep in het deelvenster "Lagen", en kies "Groep dupliceren".
Geef deze de naam "Rechts".
Dan selecteer je deze groep, klik je "Bewerken" in de menubalk, kies je "Transformatie" in het drop-downmenu, en klik je "180° roteren".
Selecteer het gereedschap "Verplaatsen", en sleep de hele inhoud van deze map naar de rechterzijde in je afbeelding.
Dan hebben we dit:

Afbeelding

Ik selecteer vervolgens de map "Rechts", en klik de toetsen Ctrl + E op mijn toetsenbord.
Dit maakt van al die verschillende lagen, een laag.
Hetzelfde doe ik voor de map "Links".

Daarna verwijder ik het overtollige "hout" in beide lagen.
Selecteer hiervoor het deel dat je wilt verwijderen, en klik de Delete-toets op je toetsenbord.
Doe dit voor beide lagen.

Afbeelding

Wat dan nog overschiet is het linkse deel en het rechtse deel van mijn lijst.
We dupliceren de laag "Links", noemen deze "Boven", en draaien deze 90 °.

Afbeelding

Vervolgens verwijderen we de hoeken van de bovenliggende laag.
In dit geval is dit voor de linkse koek de laag "Boven" en voor de rechtse hoek de laag "Rechts.
Gebruik hiervoor het gereedschap "Veelhoeklasso".
Maak de selectie en klik de Deletetoets op je toetsenbord.

Afbeelding

Heb je beide hoeken verwijdert, dan heb je nu dit:

Afbeelding

Hetzelfde gaan we nu doen voor de onderste balk.
We dupliceren de rechtse laag, noemen deze "Onder", we draaien deze 90° en plaatsen de inhoud hiervan helemaal onderaan in de afbeelding.
We verwijderen ook hier de overtollige hoeken, en ons kader is klaar.
Het enige wat we nu nog hoeven te doen is een schilderij of foto te openen, en deze te slepen in het zojuist gemaakte kader (1).
Sleep vervolgens de laag met het schilderij tot juist boven de achtergrondlaag.

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie