Horror tekst

Oefening baart kunst...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Horror tekst

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 18:46

Het bloed druipt er nog vanaf en dit tekst effect zal het dan ook zeker goed doen op bijvoorbeeld een enge kaart voor Halloween of een griezelige poster. In een paar simpele stappen kom je tot dit horror tekst effect:

Afbeelding

OK daar gaat ie weer:

Open een nieuw document in Photoshop van 800 x 700 px met een witte achtergrond.

Afbeelding

Met het font Ghoulish Fright ( http://www.dafont.com/ghoulish-fright-aoe.font ) tik ik met het typgereedschap uit de werkbalk in een grootte van 250 pt een woord, ik heb voor Horror gekozen voor de kleur heb ik #9f0404 gekozen dat is wel een mooie op echt bloed lijkende kleur. De kleur kun je kiezen door op het vierkantje boven in je balk te klikken en dan de kleur in te geven bij de kleurenkiezer.

Afbeelding

Tik je tekst in je document:

Afbeelding

Om de tekst goed te kunnen bewerken gaan we deze omzetten in pixels, dit doe je in menu LAAG-OMZETTEN IN PIXELS-TEKST. Om de tekst mooi te centreren in je document selecteer je alles (SELECTEREN-ALLES of ctrl +a) en neem je je verplaatsen (v) gereedschap uit je gereedschapsbalk. Nu kies je voor het horizontale middelpunten uitlijnen knopje in je balk en als je daar op klikt komt de tekst precies in het midden van je document te staan:

Afbeelding

Nu ga je op je tekstlaag staan en klik je weer op je verplaatsen gereedschap. Met het pijltje naar boven verplaats je de tekst wat uit het midden van je document zodat je genoeg plaats hebt voor je bloeddruipers die je zo gaat maken.

Afbeelding

OK, nu gaan we het druipende bloed maken aan de letters. Hiervoor neem je je penseel en stel je de voorgrondkleur in door op het vierkante blokje in je werkbalk te klikken. Je kiest dezelfde kleur als voor de tekst.

Afbeelding

Je penseel stel je als volgt in:

Afbeelding

In en aan de tekst ga je nu bloeddruipers maken. Hiervoor klik je eerst op de plaats waarvanaf je de druiper wilt laten beginnen dan druk je de shift toets in en ga je met je muis naar de plaats toe waar de druiper eindigt. Zorg dat je in de laag van je tekst laag staat als je begint met tekenen:

Afbeelding

Maak nu net zoveel bloeddruipers als je wilt, varieer met de dikte van je penseel, ik heb instellingen genomen tussen de 4 en de 9. Iedere keer als je klaar bent met een bloeddruiper laat je de shift toets los. Als je er eentje niet mooi gelukt vindt druk je op ctrl +z en maak je hem opnieuw. Zo ziet het er nu bij mij uit:

Afbeelding

Om de bloeddruipers wat echter te maken gaan we eerst de lijnen die we zojuist hebben getekend in het midden wat smaller maken en de uiteinden een druppelvorm geven. Dit doen we door in de menubalk boven te kiezen voor FILTER-UITVLOEIEN in het venster wat dan verschijnt gaan we het volgende instellen:

Afbeelding

Nu selecteer je aan de linkerkant het plooien (paars in het plaatje) gereedschap en ga je de lijnen van boven naar onder hiermee bestrijken. Je houdt wel een stukje boven het einde van de lijnen aan de onderkant op zodat er onderaan een verdikking blijft.

Afbeelding

Als je alle lijnen hebt gehad druk je nog niet op OK. Het ziet er bij mij nu zo uit:

Afbeelding

Je selecteert vervolgens het zwellen gereedschap dat is het bolletje met de vier pijltjes net onder het plooien gereedschap. Hiermee bewerk je de uiteinden van je druipers. Dit is het resultaat bij mij:

Afbeelding

Nu gaan we de volgende laagstijlen op de tekstlaag loslaten:
(menu LAAG-LAAGSTIJL)

Afbeelding

als kleur voor de slagschaduw neem je #4f0101.
Vervolgens neem je schuine kant en relief die je als volgt instelt:

Afbeelding

Vervolgens klik je op contour en stel je deze als volgt in:

Afbeelding

Als laatste neem je deze laagstijl:

Afbeelding

Het verloop stel je in door op het rechthoekje met verloop te klikken en daar een wit naar transparant verloop in te stellen wat je vervolgens met de kleurenkiezer instelt van zwart naar transparant.
Je tekst ziet er na deze toegevoegde laagstijlen zo uit:

Afbeelding

Nou dat ziet er toch best wel lekker bloederig uit.
Als finishing touch geef je de achtergrondlaag een verloop zodat het geheel mooi belicht lijkt. Dat doe je als volgt:
Dubbelklik op de achtergrondlaag en hernoem deze zodat het slotje eraf gaat en je er mee kunt werken. Dan kies je in je werkbalk voor het verloopgereedschap (zit bij het vulemmertje) zet de kleuren op standaard door D in te toetsen en stel je verloop als volgt in:

Afbeelding

Trek vanuit het midden van je document een lijn naar een van de hoeken tot je ongeveer dit effect krijgt wat meteen het eindresultaat is van deze oefening:

Afbeelding

Veel succes met het maken van je eigen horror tekst effect!
Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie