Glimmende strepen en bollen op de achtergrond

Oefening baart kunst...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Glimmende strepen en bollen op de achtergrond

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 18:24

Maken van de achtergrond

Benodigdheden:
•Plaatje om te bewerken

Om te zorgen dat ik minder tekst hoef te gebruiken, zal ik bij elke tool tussen haakjes de sneltoets vermelden.
Dit zorgt er ook voor dat jij sneller met Photoshop leert werken.

Een goede start
Als eerste zorgen we ervoor dat het plaatje dat we willen gebruiken geschikt is.
Als je plaatje niet veel hoogte heeft, ga je in Photshop naar "Image" -> "Canvas Size".
Canvas Size laat je een stuk bovenop je plaatje zetten, waardoor je meer werkruimte hebt.
Zet de hoogte op pixels om een beter idee te krijgen hoe groot je plaatje wordt.
Bij mij was de breedte/hoogte-verhouding 1:1,29.

Afbeelding

We gaan nu eerst een aantal extra lagen toevoegen.
Ik wilde ook een weerspiegeling, dus die heb ik ook snel even gedaan.
Dit is heel makkelijk te doen door jouw voorwerp te selecteren (kost even tijd), je selectie te kopieren naar een nieuwe laag.
Die laag moet je vervolgens via "Edit" -> "Transform" 180 graden draaien en vervolgens horizontaal flippen.
Speel even met gradiant-tool om te zorgen dat hij "verdwijnt".

Kleuren voor de achtergrond
Voordat we beginnen maken we eerst twee nieuwe lagen aan (CTRL+N óf via "Lagen" -> "Nieuwe laag".

Afbeelding
Klein foutje in de afbeelding, de lagen met de bollen
moeten natuurlijk wel onder de Mac laag staan.


Zoals je kunt zien heb je voor elke rij een aparte laag.
Om de bollen te maken pak je de "Gradient Tool" (G), en zet je deze op "Radial" (het rondje).
Ik heb er voor gekozen om de kleuren uit het beeldscherm van de Macbook te kopieren met de "Eyedropper" (I).
Het kan even tijd kosten om de bollen goed te krijgen, maar het is het waard.
Als je de bollen achter het object klaar hebt, selecteer je de tweede laag en maak je daar ook een paar bollen.
Als je dit gedaan hebt pas je de Opacity aan. Ik kwam op ongeveer 30 procent.
Je krijgt dan zo iets als dit:

Afbeelding

Zorg er voor dat de laag van je opbject vóór de bollen komen, anders ziet het er een beetje raar uit.
Ik heb er voor gekozen om de lagen van de bollen nu te "Mergen" (CTRL+E), maar achteraf is dat niet handig als je toch ontevreden bent over de "Opacity" van de bollen.

Witte strepen en sterren
Witte strepen

Voordat je de witte strepen gaat maken, maken we weer nieuwe lagen aan.
Voor elke streep één. Om het overzichtelijk te houden, heb ik voor die strepen een map aangemaakt (CTRL+G), zodat je een beter overzicht kunt houden in je "Layer" venster.

Afbeelding

Selecteer de eerste laag, en selecteer de tool "Pen" (P).
Voordat je deze gebruikt moet je de "Paths" optie aanzetten.

Afbeelding

Klik nu ergens aan de rand van je object.
Klik een stuk verder, maar houd je muisknop ingedrukt.
Op deze manier heb je zelf in de hand hoe de boog van je "Path" loopt.
Als hij goed is, klik je weer iets verder, waardoor je een mooie vloeiende lijn kun maken.
Als je tevreden bent met je lijn, selecteer je de tool "Brush".
Gebruik hiervoor een ronde brush, die níet verspreidt.

Afbeelding
Je resultaat wordt beduidend minder bij het gebruik van een brush die verspreidt.
Gebruik er dus eentje uit de eerste rij.


Zorg er voor dat je "Foreground color" wit is.
De sneslte manier is door op "D" en daarna op "X" te drukken.
"D" zorgt ervoor dat je je standaard kleuren weer gebruikt.
Met "X" wissel je tussen de "Fore-" en "Background color".
Druk nu op enter.
De lijn die je gemaakt hebt met de pen is nu overgetrokken met een witte lijn.
Ga nu aan de rechterkant naar "Paths", en verwijder je path met de rechtermuisknop.

Afbeelding

Selecteer de volgende laag en herhaal de vorige stappen.
Speel hierbij een beetje met de dikte van de brushes, zodat niet al je lijnen er hetzelfde uitzien.
Bij de lagen van de kleinere strepen zet je de helderheid iets terug, door gebruik te maken van de "Fill" functie, die is te vinden ónder de "Opacity" funtie.
Zet de waarden op ongeveer 35 procent.
Als je dat gedaan hebt pak je de "Eraser" (E) en zet deze op een redelijk grote brush.
Gebruik een brush die verspreidt naarmate hij groter wordt (zoals ik bij de lijnen had).
Ga nu voorzichtig langs de zijkanten.
Sla af en toe een stuk over en gum dan weer ongeveer de helft van de helderheid weg.
Aan het einde gum je het topje helemaal weg, waardoor de lijn een mooie overgang krijgt.

Als je vindt dat je strepen mooi zijn, selecteer je de groep en zet je de "Blending mode" op "Color Dodge".

Afbeelding

Nu dupliceer je de groepen twee keer met de rechtermuisknop.
Selecteer er een en ga naar "Edit" -> "Free Transform" (CTRL+T) om hem te kunnen verkleinen en verplaatsen.
Als ze goed staan krijg je iets dat er uit ziet als dit:

Afbeelding

Selecteer nu je de "hoofd" groep (degene die je het eerste maakte), ik neem aan dat die op de beste plek staat.
Ga nu naar "Filter" -> "Blur" -> "Motion Blur".
Ik kreeg het beste resultaat met de volgende instellingen, maar je moet hier even mee spelen totdat je tevreden bent.

Afbeelding

Nu "Merge" (zet de ene laag de ander en druk op CTRL+E) je de laag met bollen met de achtergrond.
Selecteer de "Color Dodge" tool (O).
Ga nu voorzichtig langs de lijnen, zodat ze een gloed om zich heen krijgen.
Voor de zekerheid kun je je achtergrondlaag even dupliceren (CTRL+J).
Achteraf vond ik dat ik niet klaar was op het moment van de screenshot, maar hier is mijn resultaat:

Afbeelding

Afronding en afsluiting
Sterren

Je bent nu bijna klaar.
Om het af te maken kun je nog enkele sterren om de lijnen heen maken.
Hiervoor dupliceer je de achtergrondlaag (met de gloed, de andere kan weg), zodat als het fout gaat je altijd opnieuw kunt beginnen.
Het zou zonde zijn als je je hele tekening weg moet gooien natuurlijk.
Als het goed is heb je de "Color Dodge" tool al geselecteerd.
Anders doe je dat weer door op CTRL+O te drukken.
Begin nu redelijk groot en klik één keer met je muis.
Druk nu op "[" op het toetsenbord om de tool één maat kleiner te maken.
Klik weer op je muis en maak hem eenmaal kleiner. Hoe kleiner hij wordt, hoe vaker je met je muis klikt.
Het vergt enige training, het duurt niet zo lang als het hier lijkt.
Als je vindt dat je klaar bent zou je nog een "Lensflare" ("Filter" -> "Render" -> "Lensflare...") achter je opject kunnen zetten.
Als je andere ideëen hebt hoor ik dat graag. Ik ben in ieder geval tevreden over mijn resultaat!

Afbeelding

Afsluiting

Zoals je op het laatste plaatje kunt zien heb ik aan de onderkant ook nog een streep toegevoegd.
Dit heb ik gedaan door een laag van strepen te dupliceren en deze vervolgens te draaien.
Ik denk dat er nog veel meer mogelijkheden zijn met dit concept en ik zou het dan ook erg fijn vinden om te kijken waar jullie inspiratie je gebracht heeft.
Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie