Quickmask

Oefening baart kunst...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Quickmask

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 18:19

Om te beginnen heb je natuurlijk een foto of een andere afbeelding nodig.
Eerst even uitleg over wat de Quick mask eigenlijk is.
Dit is niks meer en niks minder dan nog een tool om simpelweg een selectie te maken of, en dat is eigenlijk de mooiste kant van deze tool, om hem te verbeteren.

Om te beginnen misschien wel even handig om op de letter d (sneltoets om kleuren naar zwart wit te zetten) in te drukken.
Op deze manier is het duidelijk welke actie je uitvoert namelijk.
Dan nemen we de Pentool om snel even een beginselectie te maken.
Als je niet weet hoe dat werkt neem dan eerst de andere lessen even door.

Afbeelding

Je kunt nu zien dat ik alles geselecteert heb, behalve dat ik de handen goed afgemaakt heb.
Nu komen we dan eindelijk toe aan de Quickmask.

Druk de sneltoets Q in. (Geen shift gebruiken, ik gebruikte de hoofdletter voor de zichtbaarheid).
Of let eens op deze knoppen in de toolbar:

Afbeelding

Zoom nu in op de hand(en) en klik de painttool aan. (kwast)

Afbeelding

Zorg dat je nu een kwast hebt die dik is en zichtbaar instellen, zodat je het goed kunt zien wat je doet.
Zorg dat de kleurkeuze op zwart staat, desnoods nog eens op de D toets drukken om kleuren te herstellen.
Alles wat je nu weg wilt hebben, in dit geval het zwarte tussen de vingers, inkleuren zodat het rood wordt.
Geen nood als je er naast gaat, als je even wisselt van kleur, dus van zwart naar wit, (x toets werkt als wissel) kun je het rood weer weghalen.
In princiepe is het een soort gummen en inkleuren.
Ga hiermee door totdat je tevreden bent.

Afbeelding

Als je dan klaar bent druk je wederom op de Q knop op je toetsenbord en je zult zien dat de selectie ook wat je net gedaan hebt heeft meegenomen in de selectie.

Afbeelding

Nu is je selectie klaar voor verder gebruik.
Probeer CTRL + C en dan CTRL + N, dit roept een nieuwe afbeelding op, zorg dat je deze ziet en doe in deze afbeelding CTRL + V.
Op deze manier kun je ook nog eens deze uitgeknipte figuur opnieuw gebruiken als je deze opslaat als een PSD.
En dan ziet het er bv zo uit:

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie