Het magische spiegeleffect creëren

Oefening baart kunst...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jangske
Site Admin
Berichten: 1011
Lid geworden op: 14 jun 2017, 07:23

Het magische spiegeleffect creëren

Bericht door jangske » 16 jun 2017, 15:44

"Het wordt allemaal met spiegels gedaan" is een populaire uitdrukking bij professionele goochelaars.
Tegenwoordig maken vormgevers in de digitale fotogra?e ook gebruik van allerlei spiegels voor het creëren van magische effecten op het beeldscherm. In principe is een spiegelafbeelding een afbeelding waarbij één kant van een kader geheel wordt gespiegeld (gere?ecteerd) op de tegenoverliggende kant van het kader; naast elkaar of van boven naar beneden. In Photoshop maken we gebruik van Canvasgrootte, kopiëren en plakken om het effect te creëren. Zo eenvoudig is het!
Deze spiegelafbeelding van een zonsopgang op een bergtop in China (waar helemaal geen meer is) is een van de vele spiegelafbeeldingen die ik met plezier heb gemaakt.
Prachtig! Laten we eens kijken hoe gemakkelijk je in Photoshop zo’n magisch spiegeleffect kunt creëren.

Afbeelding

1. Beginnen met een beeld.
De eerste stap is een foto, of beter gezegd, een visie van uw uiteindelijke spiegelafbeelding. Ik begon met een foto van een zonsopgang die ik heb genomen op een bergtop in China. In feite gebruik ik een kopie van de afbeelding, omdat ik nooit mijn originele bestanden bewerk. Een goede gewoonte!

Afbeelding

2. Het dialoogvenster Canvasgrootte openen.
In Photoshop kunt u de canvasgrootte (het feitelijke werkgebied) van een afbeelding vergroten door Afbeelding > Canvasgrootte te kiezen. In deze schermafdruk zien we de werkelijk grootte van mijn originele afbeelding. Wanneer we het dialoogvenster Canvasgrootte de eerste keer openen, is het middelste vakje bij Plaatsing gemarkeerd.

3. Canvasgrootte aanpassen.
De volgende stap is het vergroten van de Canvasgrootte (wederom het werkelijke werkgebied). We vergroten de Canvasgrootte door het middelste hokje naar een van de andere hokjes te verplaatsen, en vervolgens een nieuwe hoogte en/of breedte in te typen. Omdat ik de hoogte van de Canvasgrootte wilde vergroten aan de onderkant van mijn foto, heb ik het middelste vakje verplaatst naar het bovenste hokje in het midden. Vervolgens heb ik de nieuwe Canvasgrootte ingevoerd, die voor het gebruiksgemak iets meer was dan de dubbele hoogte van mijn originele foto.
Nadat ik de hoogte van de afbeelding ongeveer had verdubbeld, zag mijn nieuwe werkgebied (nieuwe Afbeeldingsgrootte) er als volgt uit.

Afbeelding

4. Een omgedraaide afbeelding van het origineel maken.
Een omgedraaide afbeelding van het origineel is snel gemaakt. Selecteer met het selectiekader het originele afbeeldingsgebied, in dit geval de zonsopgang. Kies vervolgens Bewerken > Kopiëren.
Ga daarna naar Bestand > Nieuw. Wanneer het nieuwe document is gemaakt, heeft dit precies dezelfde grootte als de gekopieerde afbeelding.
Ga nu naar Bewerken > Plakken. De afbeelding wordt geplakt in het nieuwe document, op een nieuwe laag.
Als u de afbeelding wilt omdraaien (verticaal in dit geval), gaat u naar Bewerken > Transformatie > Verticaal omdraaien. De afbeelding wordt nu omgedraaid.

Afbeelding

5. Het magische spiegeleffect creëren.
Voor het creëren van het magische spiegeleffect, gebruikt u het gereedschap Verplaatsen en sleept u de omgedraaide afbeelding naar het lege gebied van de originele afbeelding. Lijn de beide afbeeldingen nu zorgvuldig uit zodat ze er perfect gespiegeld uitzien. Als u vervolgens de afbeelding wilt samenvoegen, gaat u naar Lagen > Samenvoegen.

Afbeelding

6. Conclusie.
Extra leuk bij sommige verticale spiegelafbeeldingen (u kunt ook horizontale spiegelafbeeldingen maken) is het creëren van het effect waarbij de originele afbeelding wordt gere?ecteerd in water. Dit gaat als volgt in zijn werk. Selecteer het gespiegelde gedeelte van de afbeelding (onderste helft) met gebruik van het selectiekader. Ga nu naar Filter > Vervorm > Oceaanrimpel. Speel met de opties Grootte rimpel en Vervorming rimpel totdat u tevreden bent met het effect. Klik op OK. Ga nu naar Selecteren > Deselecteren om de selectie van het gebied waarop u het ?lter Oceaanrimpel hebt toegepast ongedaan te maken.
Gebruik tenslotte het gereedschap Uitsnijden om de afbeelding naar wens te verkleinen.
De meeste professionals zijn het erover eens dat Photoshop niet alleen een verandering teweeg heeft gebracht in de manier waarop we foto’s maken, maar ook in de manier waarop we alle mogelijkheden van afbeeldingen zien. U weet nu hoe u een magisch spiegeleffect kunt toepassen en zult op uw toekomstige reizen vast allerlei prachtige, potentiële spiegelafbeeldingen ontdekken.

Veel succes!

Afbeelding
Nog veel plezier op deze site...

Plaats reactie